• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a test-driven development support system to promote awareness of program behavior, and method for analyzing student understanding of the behavior

Research Project

Project/Area Number 24K15215
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionChiba Institute of Technology

Principal Investigator

國宗 永佳  千葉工業大学, 情報変革科学部, 教授 (90377648)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新村 正明  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (20345755)
野瀬 裕昭  長野県工科短期大学校, 知能情報システム学科, 教授 (60774940)
倉山 めぐみ  函館工業高等専門学校, 生産システム工学科, 准教授 (20710867)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング学習 / ビジュアルプログラミング / テスト駆動開発 / プログラム動作 / 理解状況
Outline of Research at the Start

本研究課題ではプログラミング初学者を対象として,様々な状況を想定しつつ適切なプログラムを作成することを意識づけるとともに,作成過程における理解状況を分析することを目的としている.
これらを実現するために,研究代表者・分担者が開発している初学者向けビジュアルプログラミング環境に対して,(1)プログラミングの初学者が容易にテスト駆動開発を支援する機能を追加する.また,この機能を追加したシステムを実践において運用して得られる学習者が作成したテストケースを用いて,(2)学習者が作成したテストからプログラム作成過程における学習者の理解状況の推定と誤り要因を分析する手法を開発する.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi