• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

義務教育におけるデジタル・クリエイター養成カリキュラム・教材の開発

Research Project

Project/Area Number 24K15225
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

豊田 充崇  和歌山大学, 教育学部, 教授 (60346327)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsGIGAスクール / クリエイター / カリキュラム
Outline of Research at the Start

本研究は、日本の国内事情に基づく次世代のクリエイター養成を目指した義務教育カリキュラムを開発し、その普及の方策を探るものである。GIGAスクールで導入されたタ ブレット一人一台体制を基盤に、創作活動を「デジタルなものづくり」と捉え、主にゲーム作りや映像制作(アニメ・マンガ等を含む)を通して、クリエイティビティ(創造性)を育む授業実践を考案する。それらを各学年・学校種(小・中学校)の教科学習に系統的に位置づけることで、教科の目標達成に寄与できるように留意する。さらに、ネット依存・ゲーム障害等の社会問題への対応のため、プレイヤ ーからクリエイターへの転換の一助となるよう配慮したい。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi