• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

条件表現の概念差における中国人日本語学習者の思考過程の解明

Research Project

Project/Area Number 24K16106
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

市江 愛  東京都立大学, 国際センター, 特任助教 (90895070)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords第二言語習得研究 / 概念の転移 / プロトコル分析
Outline of Research at the Start

本研究は、条件表現を対象とし、中国人日本語学習者がどのような思考を経て、仮定的・事実的な表現を使い分けているのか分析することで、概念の転移の要因を明らかにするものである。具体的には、モシに関する容認性判断課題をL2日本語とL1中国語で実施し、L2とL1両方での受容実態を明らかにする。その際、オンラインの思考過程が言語化されるよう、発話思考法を用い、回答を導く過程や理由を母語の中国語で話しながら調査文に回答してもらい、プロトコル分析を行う。このように思考過程を可視化することで、概念の転移の原因解明を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi