• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating the neurocognitive underpinnings of second language skill acquisition

Research Project

Project/Area Number 24K16124
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

真家 崚  東北大学, 国際文化研究科, 講師 (40979639)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords第二言語習得 / 外国語教育 / スキル習得
Outline of Research at the Start

外国語の学習を「スキル」の習得として捉える「スキル習得理論」では、繰り返し学習(練習)を通じて、外国語の知識が3つのステージを辿ることが提唱されている。しかしながら、スキル習得理論の枠組みを外国語学習の文脈で直接的に検証した研究は未だに存在しない。これは、既存研究における外国語学習を観察・記述する方法が行動論的手法に留まっていることに起因する。本研究では、外国語学習の過程を既存の行動論的手法、そして脳イメージング(fMRI)を用いて多角的に明らかにすることを目標とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi