• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

外国語指導における明示的文法指導のタイミングが文法運用力に及ぼす効果の検証

Research Project

Project/Area Number 24K16127
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

大塲 貴志  横浜国立大学, 教育学部, 講師 (40832366)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords外国語教育 / 文法指導
Outline of Research at the Start

本研究では、英語授業でのコミュニケーション活動内における適切な明示的文法指導のタイミングが、学習者の正確な文法運用力に効果があるかを検証する。さらに文法項目の複雑さや学習者の個人差に応じて、最適な明示的指導のタイミングも提案する。現行の英語教育の現場ではコミュニケーション活動に文法指導が効果的に統合されていないケースが見受けられる。本研究では、コミュニケーション活動の事前・事後、または活動中に文法指導を適切に行うことの効果を文法項目の複雑さに応じて検証し、教室での指導に有益な提案も行いたい。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi