• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What characterizes comprehensible speech for Japanese university students learning English?

Research Project

Project/Area Number 24K16144
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

常本 亜希  関西大学, 外国語学部, 助教 (00981937)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsスピーキング評価 / 言語的特徴 / 非言語情報 / 第二言語習得
Outline of Research at the Start

英語教育の一つの主目標は、「母語の異なる話者の英語スピーチを苦労せず理解できる英語学習者を育てること」である。従来は、どうすれば英語学習者は聞き取りやすく話すことができるようになるのか、といった指導方法が検証されてきたが、本研究では、英語学習者にとって容易に理解できる(または困難に感じる)スピーチの特徴を明らかにすることを目的とする。具体的には、日本人英語学習者による様々な英語スピーチに対するわかりやすさの評価と、言語的特徴(例:発音、語彙、文法、談話構造)および非言語的特徴(例:表情、ジェスチャー)を関連づけることで、英語学習者にとってスピーチを容易に理解するために重要な要素の特定を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi