• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The structural Theorization of Spranger's Bildungsideal and his conceptualization of educational reform

Research Project

Project/Area Number 24K16605
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

宮本 勇一  岡山大学, 教育学域, 講師 (00897134)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsシュプランガー / 教育改革 / 世界市民 / 陶冶理論
Outline of Research at the Start

社会的要請の強まる教育改革及びその中で学校における授業と教育を方向付ける教授学研究の実証主義化を前に、教授学とはいかなる学問であるか、教育改革のメカニズムをどのように記述しうるか、が問われている。この問題への歴史的応答を、本研究は、ドイツの教育学者シュプランガーの陶冶理想論に基づく教授学体系と教育改革論に求める。陶冶理論・教授学・教育改革の三組という独自の視角から描くシュプランガーの思想から、教授学説史上のエポック転換を導き出すと共に、実証性と規範性に引き裂かれた教授学研究、及び社会的要請と人間形成志向に引き裂かれた教育改革という今日的問題状況に対して特色ある歴史的応答を探る。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi