• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ドイツにおける改革教育学の成立とその展開に関する理論的・実践的研究

Research Project

Project/Area Number 24K16607
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

安藤 和久  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 特任助教 (60981553)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords改革教育学 / イエナ・プラン / ドイツ教授学
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、改革教育学が学校改革・教育改革にいかなる意義を有するのかを、改革教育学の成立と展開に即して理論的かつ実践的に明らかにすることにある。そのために本研究は、①イエナ・プランを公教育全体を改善していく運動として捉え、今日的なイエナ・プラン運動とは異なる学校改革としての展望を描こうとしている点、②イエナ・プランを軸に、アーカイブ調査と実践フィールド調査という理論的・実践的な研究によって改革教育学へアプローチする点、③歴史的アプローチをとりながらも、今日の学校改革・教育改革に対する改革教育学の意義を別様に提起しようとする点に、その独自性と学術的意義を有している。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi