• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental Research on In-Service Teacher Training in Schools that Substantiates Research and Cultivation through Self-Study Practices

Research Project

Project/Area Number 24K16608
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

岡村 美由規  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (50467784)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsセルフスタディ / 研究と修養 / 校内研修 / アクションリサーチ / 情動と感情
Outline of Research at the Start

本研究は、学校教員の「研修」の語源が「研究」と「修養」から成り立つという歴史的経緯に着目する。「学び続ける教員」の標語のもと研修を受けさせられる・やらされるという感覚をもつことなく、学校教員一人ひとりが自ら自律的に研修を計画し実践することを実現する場としての「校内研修」を行うための方法論を理論的に検討するとともに、その具体的方法とシステムを開発的に研究するものである。採用する方法論はセルフスタディとアクションリサーチである。本研究では研究協力者を支援することで開発的研究をするだけでなく、本研究者も自らの実践を対象にセルフスタディをすることで大学教員としての成長も目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi