• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hermeneutics of "Schools in the Community": An Exploratory Study Focusing on "transition" and "events" in Schools and School Districts

Research Project

Project/Area Number 24K16611
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

木下 寛子  九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (40807195)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校 / 校区 / 地域性 / 解釈学 / 行事
Outline of Research at the Start

昨今,学校に生じる教育的事象の多くは,学校と学校教育の在り方や意味を地域との切り離せない関係の中で理解することが必要になっている。しかし現在の地域社会の流動性の高い状況下で学校と地域の関係(「学校-地域」系)を捉えるためのラディカルな理解の枠組みは十分に見出されていない。学校・地域のフィールドワークを基礎的方法とする本研究では,絶えず続く「学校-地域」理解の更新過程を,節目となる行事での表現行為とそれに伴う発話採集から明らかにする。それを通じ,学校・地域での日常実践の根拠をなす「地域」およびそれと共に更新される「学校」の場の意味を問い「学校-地域」系理解の新たなパラダイムの形成を志向する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi