• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教育と法の関係に関する質的・理論的研究ー学校教育をめぐる問題の調査を通じてー

Research Project

Project/Area Number 24K16614
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

佐藤 晋平  文教大学, 教育学部, 准教授 (00758807)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育法 / 法社会学 / インタビュー
Outline of Research at the Start

いじめや生徒指導上の諸問題は、一般的には不利益の発生や権利の侵害として法的に理解される。しかし当事者が求めるものは尊厳の回復や人間関係の修復、穏やかな学校生活など、法外的(教育的)なものであることは多い。そしてこの法外的(教育的)なものの重要性は、法的紛争を経験すると同時に当人に初めて理解される。従来の諸研究は、これらを十分に解明できていない。
本研究は、諸問題の当事者として問題発生当時に子ども(未成年)であった者へのインタビューと理論的・哲学的な考察から、上記の〈教育-法〉関係を解明していく。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi