• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

社会的課題を取り上げる高校の探究学習の統制に関する研究

Research Project

Project/Area Number 24K16626
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

小原 明恵  筑波大学, 図書館情報メディア系, 助教 (40961199)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords探究学習 / 高等学校 / 統制
Outline of Research at the Start

本研究は、社会的課題を取り上げる高校の探究学習が、進学校や進路多様校といった高校の特徴と、その高校が保有する探究学習の資源の量によって、どのように異なる内容に統制されているのか、なぜその内容に統制されているのかを、質的調査を通じて明らかにする。これを解明することは、探究学習が誰にどのような知識・技能・態度を伝達しているのか、それはなぜかを理解し、社会的課題を取り上げる探究学習がよりよく課題を発見し解決していくための資質・能力の育成に資するものになっているかどうかを検討できるという意義を持つ。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi