• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「問うこと」を通した子ども理解深化のための保育カンファレンスモデルの提案

Research Project

Project/Area Number 24K16652
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

上山 瑠津子  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (10804445)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords保育カンファレンス / 子ども理解 / 話し合いの質 / 「問うこと」
Outline of Research at the Start

本研究は,保育者の協働的な子ども理解の深化および保育実践の向上につながるカンファレンスモデルの構築を目指し,①子どもや保育理解の深化を促進するファシリテーションの「問い」を収集し,その上で,②保育カンファレンスにおける「問い」の内容および機能を明らかにする。そして,③子ども理解を深める問いに基づく保育カンファレンスガイドラインを作成し,活用実践を通してその妥当性と有効性を検証する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi