• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A project on building school education with philosophy for children: an investigation of assessment system

Research Project

Project/Area Number 24K16679
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

中川 雅道  神戸大学, 附属学校部, 附属中等教育学校教諭 (00842923)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords子どものための哲学 / 子ども哲学 / 哲学対話 / 哲学プラクティス / 臨床哲学
Outline of Research at the Start

本研究では、ハワイ州の子どものための哲学 philosophy for children(以下、子ども哲学と略記する)の諸研究を参考にしながら、子ども哲学を中核とした学校教育を構想することを目指す。その中でも、ハワイ州の子ども哲学の実践を特徴づける「小文字の哲学」「哲学者の教育学」「在留哲学者」といった概念をもとにして、授業を評価するためのルーブリックを開発する。ハワイ大学の研究拠点と国際的な協力関係を築き、研究的な交流を行うことで、それらの成果が妥当であるかを検証する。また、日本の教育環境の中で、子ども哲学の実践を支えるための研究資料の構築を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi