• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教科の系統・領域を生かす子どもの資質・能力を育む社会科本質的概念の授業開発研究

Research Project

Project/Area Number 24K16687
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

新谷 和幸  長崎大学, 教育学部, 准教授 (70846104)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords本質的概念 / 汎用的資質・能力育成 / 概念の習得・活用 / 社会科の見方・考え方 / カリキュラム改善
Outline of Research at the Start

本研究では,将来のカリキュラム改善に向けて内容を整理し,汎用的資質・能力を効果的に育むうえで,社会的事象や社会問題を分析するために必要且つ有効な,義務教育段階の社会科で系統的・横断的に学ぶべき本質的概念を導出する。また,児童・生徒の発達段階を踏まえ,社会をとらえる本質的概念による学びを可能とする学習方法論理を明らかにし,初等・中等を射程に入れて授業開発を行う。さらに開発授業の実践を通して実証的に検討することで,資質・能力を効果的に育む社会科で扱うべき本質的概念を解明する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi