• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the qualities required of teachers in schools that accept diverse students

Research Project

Project/Area Number 24K16692
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSeisa University

Principal Investigator

土岐 玲奈  星槎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (80883412)

Project Period (FY) 2025-02-26 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords「質の高い教師」とは / 通信制高校 / 多様なニーズを持つ生徒 / 教師不足 / ライフストーリー
Outline of Research at the Start

近年、「質の高い教師」の不足が全国的な問題となっている。しかし、教師の数だけでなく質を問題にするのであれば、そもそも「質の高い教師」とはどのような教師なのだろうか。おそらくその答えは単一ではなく、学校や生徒の性質によっても異なってくるはずである。
そこで、本研究ではまず、多様なニーズを持つ生徒を包摂する後期中等教育機関である通信制高校において、教師に求められる資質について検討する。あわせて、サポート校と呼ばれる私的な教育機関との連携に着目し、教師と教育及び支援を担う職員との適切な協働の在り方を検討する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi