• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on the Development of Inclusive Support Structures for Discussion Learning to Embrace Diverse Learners

Research Project

Project/Area Number 24K16700
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionElisabeth University of Music

Principal Investigator

明尾 香澄  エリザベト音楽大学, 音楽学部, 講師 (40962444)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords話し合い / 小学校 / 多様な学習者
Outline of Research at the Start

予想困難な時代において、他者を尊重し協働していく必要性が謳われる。国語科の話し合いはその重要な位置を占めるといえるが、その指導は個人の資質・能力を一般化し、その伸長を志向して行われることも多い。能力を関係依存的なものとして捉え、学習者それぞれの発言が価値をもち尊重される状況の解明や、それを作り出すための支援の検討が必要である。
本研究の目的は、小学校の話し合い学習を対象として、多様な学習者の発言が話し合い全体の中に位置づいていく話し合い過程の実態を解明し、そうした話し合い過程を教師が見取るための評価観点を開発するとともに、それに基づいた学習支援の構築と検証を行うことである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi