• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

小学生の読み書きスキル及びその自己評価と主観的学校適応の関係に関する研究

Research Project

Project/Area Number 24K16746
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

荻布 優子  長崎大学, 教育学部, 准教授 (70867126)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords読み書き困難児童 / 読み書き自己評価 / 漢字読み書きスキル / 学校適応感
Outline of Research at the Start

本研究では読み書き困難児童の学校適応の維持・向上に資することを目標に据え、小学生の読み書きスキルに対する自己評価尺度を新たに作成し①一般小学生の読み書きに関するスキル・自己評価・学習到達度・学びに向かう姿勢・学校適応感の関係についてのモデル構築、②2年間の縦断調査を行い、交差遅延効果を検討、③「読み書き低スキル児童」「読み書き苦手意識あり児童」の学びに向かう姿勢・学校適応感の変化を縦断的に明らかにし一般小学生モデルとの違いを検討、の3点に取り組む。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi