• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

登校しぶりを呈する子どもの保護者に対する心理教育的マニュアル開発の試み

Research Project

Project/Area Number 24K16814
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionSaitama Gakuen University

Principal Investigator

中谷 隆子  埼玉学園大学, 人間学部, 講師 (50740924)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords登校しぶり / 不登校 / 保護者 / 心理教育 / ライフコース
Outline of Research at the Start

「登校しぶり」は,「主に学校生活に困り感を抱え,登校したくない思いを言語,行動,表情等様々な表現で伝えようとする態度」と定義される。特に家庭内で表出・観察される態度であるため,要支援者であると認知されにくく,保護者が孤独に対応を迫られることが多いと考えられる。したがって,本研究では,小学校における「登校しぶり」を呈する子どもの対応に困難を感じる保護者に着目し,保護者がどのような困り感をもち,社会・文化的な影響を受けながらライフコースを辿ったのか,その多様性と共通性について時間経過に従って包括的に整理し,ひいては心理教育的サポートの一環として支援マニュアルを作成することを目的とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi