• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

幼児期のジェンダー規範認知の形成機序の解明と解消方法の創出

Research Project

Project/Area Number 24K16820
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionBiwako Gakuin College

Principal Investigator

残華 雅子  びわこ学院大学短期大学部, その他部局等, 講師 (00906563)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords印象管理 / 社会規範 / ジェンダー / 幼児期 / 評価懸念
Outline of Research at the Start

本研究の目的は幼児期の玩具遊びを題材とし、ジェンダー規範認知の形成機序を明らかにした上で、その規範認知を解消する方法を創出することである。特に本研究では行為者の性別に依存した、第三者の情動反応の違いを観察することが、幼児がジェンダー規範認知を形成するか、反対に第三者が行為者の性別に関わらず、行為者に肯定的反応を向ける場面を観察することが、既存のジェンダー規範認知を解消するか検討する。本研究は、ジェンダー規範認知の形成防止や解消を目指すことで、幼児の生涯を多様なものにするだけでなく、性差別解消やジェンダー平等といった社会的課題の解決にも貢献しうるものである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi