• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「共生の視点」を重視した体育授業実践のための教師教育プログラムの開発

Research Project

Project/Area Number 24K20639
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionNational Institute of Fitness and Sports in Kanoya

Principal Investigator

栫 ちか子  鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 准教授 (70557082)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords共生 / 教員養成 / 動画コンテンツ / 実践的指導力育成 / 体育
Outline of Research at the Start

現行の学習指導要領においては,「共生の視点」が重視され,個別最適で協働的な学びが必要不可欠であると示されている.しかし,「共生の視点」を重視した体育授業について,具体的な実践事例の蓄積は未だなされておらず,教員養成を担う大学での教師教育プログラムも確立されていない.そこで本研究では,教員養成における「共生の視点」を重視した体育授業の実践的指導力育成をねらいとした教育プログラムを構築することを目的とし,「共生の視点」を重視した体育授業実践のための必須事項の選定及び構造化を行い,「共生の視点」を重視した体育授業実践のための教師教育プログラム(動画コンテンツ)の開発し,その効果検証を行う.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi