• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What can ICT Utilization bring to children with intellectual disabilities?

Research Project

Project/Area Number 24K21445
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

勝二 博亮  茨城大学, 教育学野, 教授 (30302318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田原 敬  茨城大学, 教育学野, 准教授 (70735753)
Project Period (FY) 2024-06-28 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords知的障害 / アイトラッキング / ICT / 双方向通信
Outline of Research at the Start

双方向通信技術により知的障害のある子どもの反応がこれまでの対面授業の様子と異なるなど,ICTによりもたらされた効果が明らかとなったが,その効果を実証的に示した研究はない。そこで,対面でのやりとり条件とICT機器を活用した双方向通信でのやりとり条件との間で生じる子どもの行動変容を視線計測装置により定量的に評価し,ICTの活用がいったい知的障害児に何をもたらしたのか,実証的に明らかにする。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi