• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Deepening and development of inquiry-based science learning through the use of logic as a thinking tool

Research Project

Project/Area Number 24K21457
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

古賀 信吉  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30240873)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松浦 拓也  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40379863)
梅田 貴士  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40451679)
仁王頭 明伸  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教 (60910320)
竹下 俊治  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90236456)
Project Period (FY) 2024-06-28 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords科学教育 / 探究学習 / 論理的思考 / 教材開発 / 教育実践
Outline of Research at the Start

中等科学教育における探究的な学習活動を通じた科学的思考力の育成のため,教材ならびに教育方法の開発研究に挑戦的に取り組む。数理論理学をツールとして活用し,探究の過程や実験・観察とその結果の因果律を内省的思考により客観的に評価するとともに,論理的推論を通じて新たな探究過程を計画する学習場面の創出を目指す。本研究を通じて,科学の本質としての科学的論理性やそれに基づく科学的活動の基本原理と特徴を体験的に修得させる次世代の科学教育の可能性を模索する。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi