• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

いじめ行為の容認をもたらすハラスメント観の国際比較

Research Project

Project/Area Number 24K21466
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

滝 充  国立教育政策研究所, その他部局等, フェロー (50163340)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮古 紀宏  国立教育政策研究所, 生徒指導・進路指導研究センター, 総括研究官 (60549129)
Project Period (FY) 2024-06-28 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsいじめ / ハラスメント / 国際比較
Outline of Research at the Start

日本では「暴力を伴ういじめ(暴力)」の経験率が低い。一方、「暴力を伴わないいじめ(悪質ないやがらせやいたずら)」の経験率は高い。特に、「仲間はずれ・無視」は、被害・加害経験率が高く、常習的な児童生徒も多いのに、教職員の認知は圧倒的に少ない。
その背景には、「その程度のことはよくあること」といった感覚、職場のパワハラ通報をためらうのとも似たハラスメント観が、教職員・保護者・児童生徒の間に存在し、暗黙の容認があると仮定できる。
本研究は、児童生徒のいじめ経験を全体社会のハラスメント観と関連付けた国際比較により、いじめの課題解決と、ハラスメント問題の進展の両方を目指すことを目的とするものである。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi