• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

データに基づく生徒・教師の探究のカリキュラム共創による組織開発研究

Research Project

Project/Area Number 24K21473
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

脇本 健弘  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (40633326)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中原 淳  立教大学, 経営学部, 教授 (00342618)
木村 優  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (40589313)
遠藤 貴広  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (70511541)
Project Period (FY) 2024-06-28 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords組織開発 / 探究 / エージェンシー / カリキュラム
Outline of Research at the Start

近年、エージェンシーが重要な概念として注目されている。VUCAの時代において、生徒のエージェンシーを高めることは重要である。本研究では、組織開発の手法を応用し、高校の探究の授業を対象に生徒と教師がカリキュラムを共創する組織開発プログラムを開発する。それにより、生徒と教師の共同エージェンシーが発揮される学校の構築を目指す。実践により、共同エージェンシーが発揮される学校のデザイン原則を明らかにする。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi