• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Examination of Models for Developing "Intelligence" from the perspective of "Touch and Sense": Beyond the Dichotomy of On-line vs. In-person

Research Project

Project/Area Number 24K21486
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionToyo Eiwa University

Principal Investigator

尾崎 博美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 教授 (10528590)

Project Period (FY) 2024-06-28 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords触れる / 知の再構築 / 対面 / オンライン / 卓越性
Outline of Research at the Start

本研究は、わざ、スポーツ、看護、保育、芸術といった多領域を対象とする「教える-学ぶ」営みにおける「触れる」ことの教育学的意義を明らかにすることを目的とする。特に、物理的な「触れる」(touching)を超える、感覚の共有や意味の理解に至る「触れる」(sensing)がもつ特徴・効果・課題を明らかにすることを目指す。本研究を通して、対面かオンラインかという物理的な「触れる」に基づく二元図式を超えて、感覚や意味の水準における「触れる」(≒共有する・理解する)を、“体験知/熟知としての「ふれる」”という教育学的概念として提示することを最終的な目的とする。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi