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Feasibility Study of New Concept for Friction Reduction by Solid/Liquid Hybrid Lubricants Based on MXene

Research Project

Project/Area Number 24K21577
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 18:Mechanics of materials, production engineering, design engineering, and related fields
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

平山 朋子  京都大学, 工学研究科, 教授 (00340505)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山下 直輝  京都大学, 工学研究科, 特定助教 (50847746)
廣谷 潤  京都大学, 工学研究科, 准教授 (80775924)
Project Period (FY) 2024-06-28 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywordsトライボロジー
Outline of Research at the Start

本研究は、近年、新しい二次元材料として大きな注目を集めている『MXene(マキシン)
』に焦点を当て、そのトライボロジー特性と摩擦メカニズムについて調査する。特に、MXe
neがその層状構造の層間に水分子を保持し得る点に着目し、水や潤滑油といった液体分子
をMXene層間に閉じ込めてその層間で滑らせる『固体/液体ハイブリッド潤滑マテリアル』
の創成を目指すともに、そのトライボロジー特性を体系的に取得することによって新しい
潤滑概念の可能性を検証する。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

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