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Elucidation of Asphalt Roadbed Delamination Phenomena Caused by Sudden Changes in Atmospheric Pressure and Reassessment of Tornado-Induced Disaster Potential

Research Project

Project/Area Number 24K21661
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 25:Social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

野田 稔  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(理工学域), 教授 (30283972)

Project Period (FY) 2024-06-28 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywordsポーラス体 / 竜巻災害 / アスファルト舗装剥離 / 気圧低下
Outline of Research at the Start

本課題は、道路表層部分のアスファルトとそれを支える基層部分に着目して、アスファルト表面が急激な圧力降下を受けた時のアスファルト自身と基層内の応力変化および空隙内の圧力変化のプロセスを明らかにして、アスファルト剥離被害の発生風速の同定に資する情報を提供しようとするものである。
そのために急激な大気圧変動を再現する実験装置を考案し、アスファルトのようなポーラス体内部の圧力変化を測定し、実験に整合する数値シミュレーションモデルを作成し、負圧によるポーラス体の破壊現象を説明することを目指し、アスファルト舗装の剥離被害の発生プロセスの解明により、竜巻の強さの指標を大きく改善させようとするものである。

URL: 

Published: 2024-07-03   Modified: 2024-08-28  

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