• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

移民的背景のある子どもの学力の形成過程の解明―家庭内で使用される言語に着目して

Research Project

Project/Area Number 24K22747
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

中原 慧  同志社大学, 政策学部, 助教 (20981757)

Project Period (FY) 2024-07-31 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords移民の子ども / 教育到達
Outline of Research at the Start

日本では、移民の子どもが増加しており、その子どもたちの教育機会の保障が重要な課題となっている。移民の子どもの教育をめぐっては、母語・継承語の保持が、学業達成に肯定的な影響があると指摘されている。一方で、日本では移民の子どもの学力と言語的な要因の間の分析は十分とは言えない状況にある。本研究は、大規模な教育に関する調査の個票データを利用し、移民の子どもの学力の形成過程における言語的要因の果たす役割の明確化を目指す。

URL: 

Published: 2024-08-01   Modified: 2024-09-13  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi