Project/Area Number |
24K22984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0303:Civil engineering, social systems engineering, safety engineering, disaster prevention engineering, and related fields
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
山崎 諒介 早稲田大学, 理工学術院, 助手 (30999743)
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Project Period (FY) |
2024-07-31 – 2025-03-31
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Project Status |
Granted (Fiscal Year 2024)
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Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 鋼橋 / 耐震 / 腐食 / 耐荷力 / ステンレス鋼 |
Outline of Research at the Start |
鋼橋は都市高速道路などに多用され,移動や物流の要を担う重要構造物である.世界有数の地震国である我が国の鋼橋には高度な耐震性が要求されるが,矩形断面を有する一般的な鋼部材は「角溶接部の割れ」によって致命的な損傷に至る危険性がある. また,近年,「腐食」による鋼部材の損傷・破断が多数報告されており,腐食による鋼橋の耐震性低下が懸念される.本研究では【優れた耐震性を長期に渡って安定的に発揮できる鋼橋】の実現に向けて,角溶接部の割れを防ぐ構造「R付き箱型断面」と腐食に強い「ステンレス鋼」を組み合わせた鋼部材を提案し,実用化に向けた設計式の開発に取り組む.
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