• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reorganizing the San Society in Botswana: A Case Study of Modern Education for Children

Research Project

Project/Area Number 24KJ1528
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeMulti-year Fund
Section国内
Review Section Basic Section 80010:Area studies-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

野口 朋恵  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 特別研究員(DC1)

Project Period (FY) 2024-04-23 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Fiscal Year 2026: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Outline of Research at the Start

これまで,狩猟採集民の学校教育をめぐっては「伝統的な」狩猟採集社会における子ども社会化と「西洋近代的な」学校教育の二項対立に基づき議論が展開されてきた.しかし,少数民族をめぐる教育が多様化するボツワナにおいては,こうした従前の議論の枠組みでは全体像を捉えることはできない.本研究では,近代教育を担う場でありながらも,幅広い年齢の子どもが,彼/彼女らの母語を使って,ともに学んでいる「ノンフォーマルな」教育実践に着目し,微視的な相互行為分析からその特徴を明らかにする.また,こうした新たな教育枠組みを,アクションリサーチによって既存のフォーマル教育と接続することで,両者が相互に補完する可能性に迫る.

URL: 

Published: 2024-04-24   Modified: 2024-07-03  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi