• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Airport Systems and International Cooperative Networks to Enhance Aviation Safety in Japan and ASEAN Countries

Research Project

Project/Area Number 24KK0088
Research Category

Fund for the Promotion of Joint International Research (International Collaborative Research)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 22:Civil engineering and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

伊藤 恵理  東京大学, 先端科学技術研究センター, 教授 (70462893)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川越 吉晃  東北大学, 工学研究科, 助教 (00884199)
富永 浩至  東京大学, 先端科学技術研究センター, 助教 (40997665)
立川 智章  東京理科大学, 工学部情報工学科, 教授 (90633959)
Project Period (FY) 2024-09-09 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥20,670,000 (Direct Cost: ¥15,900,000、Indirect Cost: ¥4,770,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2025: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2024: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords航空交通管理 / 航空管制 / 航空輸送 / 空港 / ASEAN
Outline of Research at the Start

空港運用の安全確保は危急の課題だが、航空機事故を抑止する空港の設計・運用方法は明らかでない。日本・ASEAN諸国では、国際航空交通の需要増加のため、将来的な管制官不足も懸念されている。そこで本研究は、日本・ASEAN諸国における航空安全の向上を目指し、空港・空域における航空交通の構造(パターン)最適化手法と、航空交通の(出発・到着時刻等の)動的制御手法および航空交通シミュレーション技術を組み合わせて発展させることで、①航空機事故を抑止する空港および周辺空域(飛行経路)の設計・運用手法および ②将来的な管制官不足を補う国際協調空港ネットワークを構築する

URL: 

Published: 2024-09-10   Modified: 2025-03-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi