Project/Area Number |
25242016
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
Fumiko Yasuno 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (00370081)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
浪川 幸彦 椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20022676)
石井 秀宗 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30342934)
西辻 正副 奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (40370085)
木村 拓也 九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (40452304)
倉元 直樹 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60236172)
林 篤裕 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (70189637)
宮埜 壽夫 独立行政法人大学入試センター, 入学者選抜研究に関する調査室, 特任教授 (90200196)
島田 康行 筑波大学, 人文社会系, 教授 (90206178)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
FUJIMORI Yuji 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00313817)
ITOH Jin-ich 椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20193493)
TAKAGI Nobuo 横浜国立大学, 教育人間科学部附属教育デザインセンター, 名誉教授 (30197066)
NISHIMURA Keiichi 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (30549358)
NEGAMI Seiya 横浜国立大学, 大学院環境情報研究院, 教授 (40164652)
MATSUBARA Shizuo 桐蔭横浜大学, スポーツ健康科学部, 教授 (50132692)
MIYAKE Masatake 名古屋大学, 多元数理科学研究科, 名誉教授 (70019496)
|
Research Collaborator |
YOSHIDA Yoshie 独立行政法人大学入試センター, 新テスト実施企画部, 試験問題企画官
SOKEI Ryoken 東京学芸大学附属国際中等教育学校, 教諭
TAKAHASHI Hiroaki 東京学芸大学附属国際中等教育学校, 教諭
TANAKA Noriko 愛知県立豊田西高等学校, 教諭
ISHIKAWA Tomomi 学校法人新潟青陵学園, 新潟青陵高等学校, 元教諭
SASAO Yukio 愛知県立旭丘高等学校, 校長
SAMEJIMA Tomomi 東京学芸大学附属国際中等教育学校, 教諭
TERATANI Shousuke 東京学芸大学, 名誉教授
HAYASHI Seiichi 富山県立砺波高等学校, 校長
YANAGISAWA Hideki 駒場東邦中学校高等学校, 教諭
YAMASHITA Takuya 富山県立富山北部高等学校, 教諭
|
Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2017-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
|
Budget Amount *help |
¥38,480,000 (Direct Cost: ¥29,600,000、Indirect Cost: ¥8,880,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2014: ¥16,120,000 (Direct Cost: ¥12,400,000、Indirect Cost: ¥3,720,000)
Fiscal Year 2013: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
|
Keywords | 学力評価 / 学力測定 / CBT / 高大接続 / 科学教育 / タブレット端末 |
Outline of Final Research Achievements |
Our study is to develop Japanese language, mathematical and science problems for CBT. These problems are subject-based problems, including dynamic objects, images and movies. We decided to develop problems making full use of the characteristics of the tablet PC. The purpose of this study is to foster our skills to develop problems using dynamic objects, images and movies and to obtain some suggestions for further tasks through field test for developed problems.For that purpose, we carried out a series of tasks such as development of problems, conducting the field test, evaluation of results.Finally, with these problems we hope to make some contribution to the assessments and examinations for the articulation between the secondly school education and the ternary one.
|