• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive research about peace learning using Inverted Augmented Reality(IAR) for realizing organization of activities: experience, communication, and share

Research Project

Project/Area Number 25242018
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

FUJIKI Takashi  長崎大学, 教育学部, 教授 (00218992)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺嶋 浩介  大阪教育大学, 大学院連合教職実践研究科, 准教授 (30367932)
織田 芳人  長崎大学, 教育学部, 教授 (40160874)
小清水 貴子  静岡大学, 教育学部, 准教授 (70452852)
瀬戸崎 典夫  長崎大学, 教育学部, 准教授 (70586635)
倉田 伸  長崎大学, 教育学部, 准教授 (80713205)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥41,990,000 (Direct Cost: ¥32,300,000、Indirect Cost: ¥9,690,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2015: ¥11,440,000 (Direct Cost: ¥8,800,000、Indirect Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2014: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Fiscal Year 2013: ¥15,470,000 (Direct Cost: ¥11,900,000、Indirect Cost: ¥3,570,000)
Keywords教授学習支援システム / 逆拡張現実感 / 平和学習 / バーチャル原子野 / 原爆 / ディジタル教科書 / 研修プログラム / 3D鑑賞
Outline of Final Research Achievements

In this research, the goal is development and evaluation of a peace learning environment with an Inverted Augmented Reality(IAR), a digital textbook, a learning program for teachers, and a 3D appreciation program in order to realize the peace learning for an awaken to the atomic bombed fact. We have obtained the followings, it is possible that the peace learning with the IAR as the main target of research catch a high score by learners and catch a view point connecting between present and past about the atomic bombed through the learning practice for an elementary school children.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 平和学習で利用されるメッセージ・カードのデザイン -平和メッセージ記述におけるハト形カードの有効性-2016

    • Author(s)
      織田芳人,藤木卓,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Journal Title

      日本基礎造形学会論文集2016

      Volume: なし Pages: 17-24

    • NAID

      40021585565

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ICT活用推進リーダーを対象にした集合研修の改善と評価2016

    • Author(s)
      小清水貴子,藤木卓,室田真男
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40(2) Pages: 113-126

    • NAID

      130005414936

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 平和学習で利用されるメッセージ・カードのデザイン -平和へのメッセージを書くために選択されるハト形カードの色に対する嗜好-2016

    • Author(s)
      織田芳人,藤木卓
    • Journal Title

      日本基礎造形学会論文集2015

      Volume: 基礎造形024 Pages: 13-18

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 平和学習で利用されるメッセージ・カードのデザイン -カードの外形と色について-2015

    • Author(s)
      織田芳人,藤木卓,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Journal Title

      アジア基礎造形連合学会2015成田大会学会誌

      Volume: 標記なし Pages: 1-6

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 校内におけるICT活用促進を促す教員研修の評価方法の提案と効果の検証2014

    • Author(s)
      小清水貴子,藤木卓,室田真男
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 135-144

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒の被爆遺構巡りによる現在と過去をつなぐ視点獲得を支援するVRを用いた学習環境の開発と評価2013

    • Author(s)
      藤木卓,川上博之,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 121-124

    • NAID

      110009958543

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ハト形カードと四角形カードに記述された平和へのメッセージの比較2016

    • Author(s)
      織田芳人,藤木卓,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本基礎造形学会2016秋田大会
    • Place of Presentation
      秋田公立美術大学(秋田県・秋田市)
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] VR平和学習環境における嘉代子桜ストーリーの組み込み2016

    • Author(s)
      藤木卓,倉田伸,小清水貴子
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレット型端末による遺構探索情報の取得とVR空間への表示2015

    • Author(s)
      藤木卓,寺嶋浩介,小清水貴子,織田芳人,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第58回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県・松山市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 被爆遺構の探索と振り返りを支援する総合的な平和学習のデザイン2015

    • Author(s)
      藤木卓,寺嶋浩介,小清水貴子,織田芳人,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報通信技術と技術教育2014

    • Author(s)
      藤木卓
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第27回九州支部大会
    • Place of Presentation
      福岡教育大学(宗像市)
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 平和学習のためのVR学習環境におけるメッセージ・カードの外形に関する調査2014

    • Author(s)
      織田芳人,藤木卓,小清水貴子
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] VR技術を活用した平和学習に関する基盤的な学習環境の開発2014

    • Author(s)
      藤木卓,寺嶋浩介,小清水貴子,織田芳人,倉田伸,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      熊本大学(熊本市)
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 被爆証言と原爆VR空間の連携による平和学習の検討2013

    • Author(s)
      藤木卓,中塩屋美羽,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第56回全国大会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県山口市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 被爆者証言とVRを組み合わせた平和学習の試行と評価2013

    • Author(s)
      藤木卓,中塩屋美羽,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県秋田市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 原爆VR教材空間内で被爆証言を提示した平和学習の試行

    • Author(s)
      藤木卓,中塩屋美羽,寺嶋浩介,小清水貴子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 原爆を題材とした技術教育の可能性の検討

    • Author(s)
      藤木卓,藤本登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第26回九州支部大会
    • Place of Presentation
      大分大学(大分県大分市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 逆拡張現実感を用いた体験し伝え共有する活動を組織する平和学習

    • URL

      http://peace-learning.edu.nagasaki-u.ac.jp/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report 2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-15   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi