• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Visualization of the process of classroom lesson for competency of insight for educational professionals

Research Project

Project/Area Number 25282052
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Shibata Yoshiaki  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 將暢  名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 助教 (20536487)
丹下 悠史  愛知東邦大学, 人間健康学部, 助教 (50801726)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) Sarkar Arani Mohammad Reza  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 教授 (30535696)
Research Collaborator Sarkar Arani Mohammad Reza  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 教授
Sakamoto Atsushi  福島大学, 教育学部, 准教授
Mizuno Masao  東海学園大学, スポーツ健康学部, 准教授
Soejima Takashi  愛知文教大学, 人文学部, 特任教授
Nakashima Yoshiko  愛知文教大学, 人文学部, 教授
Nakamichi Toyohiko  愛知県立半田高等学校, 教諭
Nozaki Shiho  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 助教
Suda Takahiro  名古屋文化学園保育専門学校, 教員
Fu Hongxue  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Tange Yushi  愛知東邦大学, 人間健康学部, 助教
Tanaka Maho  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Tan Shirley  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Suzuki Toshiko  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Ebita Hiroyuki  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Fukaya Kumi  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Nomura Kohei  元・名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科, 研究生
Hanasato Shingo  名古屋大学, 大学院教育発達科学研究科
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords授業分析 / 授業研究 / 授業洞察力 / 逐語記録 / 可視化手法 / 教師教育 / 可視化
Outline of Final Research Achievements

In this stud aims to synthesize the methods of the visualization of classroom lesson process for contributing to enhance the educational professionals competencies of insight of teaching and learning process.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2017 2016 2015 2014 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学/教員職能開発機構(モンゴル)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/マカッサル大学(インドネシア)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マレーシア国民大学(マレーシア)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立マカッサル大学(インドネシア)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] マレーシア国民大学/マラヤ大学(マレーシア)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] モンゴル教育省/モンゴル国立教育大学/モンゴル授業研究学会(モンゴル)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領と初志の会の問題解決学習2017

    • Author(s)
      柴田好章
    • Journal Title

      社会科の初志をつらぬく会『考える子ども』

      Volume: 379 Pages: 16-17

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] How teachers respond to students’ mistakes in lessons: A cross-cultural analysis of a mathematics lesson2017

    • Author(s)
      Mohammad Reza Sarkar Arani, Yoshiaki Shibata, Masanobu Sakamoto, Bruce Lander
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 6 Issue: 3 Pages: 249-267

    • DOI

      10.1108/ijlls-12-2016-0058

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業記録にもとづく授業分析のための手法に関する試験的研究2016

    • Author(s)
      柴田好章・須田昂宏・丹下悠史・中道豊彦・水野正朗・深谷久美・野村昂平・胡田裕教・坂本篤史
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 62(2) Pages: 87-106

    • NAID

      40020810200

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reorienting the Cultural Script of Teaching: Cross Cultural Analysis of a Science Lesson2014

    • Author(s)
      Sarkar Arani, Mohamamd Reza; Shibata, Yoshiaki; Lee, Christine; Kuno, Hiroyuki; Matoba, Masami; Fong, Lay Lean; & Yeo, John
    • Journal Title

      The International Journal of lesson and Learning Studies

      Volume: 3(3) Issue: 3 Pages: 215-235

    • DOI

      10.1108/ijlls-10-2013-0056

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 対話的な学びにおける個々の生徒の理解過程の解明 -高等学校数学科における課題解決場面に着目して-2017

    • Author(s)
      柴田 好章・田中 眞帆・花里 真吾・中島 淑子
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決学習における発言の切実性と多元性に関する研究 -小学校6年社会科歴史学習の分析-2017

    • Author(s)
      埜嵜 志保・付 洪雪・柴田 好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析による教師の成長と授業の改善 ー学校を基盤とする研究の意義ー2017

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      北京師範大学国際セミナー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析 - イランの小学校の理科授業における教師の発問と児童の思考との関連を中心に -2016

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田好章・久野弘幸・坂本將暢
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育専門職の授業洞察力を高めるための可視化手法の開発(4) 推論を促す方策の検討2016

    • Author(s)
      田中眞帆・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Prospect of transcript based lesson analysis for trans-national learning (the symposium on Cross-cultural inquiry for customized teaching and personalized learning: from prospect of transcript based lesson analysis)2015

    • Author(s)
      Yoshiaki Shibata
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2015
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもの発言を基に構成される授業の分析(2) -板書と発言の関連構造を中心に-2015

    • Author(s)
      埜嵜志保・Tan Shirley・田中眞帆・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実践の文化的基底の解明のための比較授業分析の方法論2015

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの発言を基に構成される授業の分析(1)―単元を通した個の思考の変容過程とその要因を中心に―2015

    • Author(s)
      柴田好章・付洪雪・副島孝・中島淑子・鈴木稔子・近藤茂明・矢内淑子
    • Organizer
      日本教育方法学第51回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業の文化的スクリプトの構造にもとづくペダゴカル・コレクトネスの考察―国際比較授業分析を通して―2015

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田好章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] Using Transcript-Based Lesson Analysis for Reorienting the Cultural Script of Teaching2014

    • Author(s)
      Yoshiaki Shibata
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2014
    • Place of Presentation
      Indonesia University of Education, Bandung, Indonesia,
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] オントロジーを援用した授業分析手法の開発-複雑な対立関係にある発言間の関連構造の解明-2014

    • Author(s)
      丹下悠史・水野正朗・田中眞帆・柴田好章・胡田裕教
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析における記述データの全体構造の図示化に関する研究2014

    • Author(s)
      坂本篤史・須田昂宏・深谷久美・野村昂平・中道豊彦・柴田好章
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育専門職の授業洞察力を高めるための可視化手法の開発(1)-専門的な意思決定を支える推論形式の検討-2014

    • Author(s)
      柴田好章・田中眞帆
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育専門職の授業洞察力を高めるための可視化手法の開発(2)-実践者による授業分析における推論形式の諸相-2014

    • Author(s)
      田中眞帆・柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業の文化的スクリプトの複合的構造の解明 -比較授業分析を通して-2014

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ ・ 柴田好章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 中間項を用いた授業分析における解釈の明示化

    • Author(s)
      柴田好章・中島淑子・須田昂宏・埜嵜志保・付 洪雪・丹下悠史
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師を育てる教師のあり方 -初任者指導教員としてのリフレクションを通して-

    • Author(s)
      伊倉 剛・柴田好章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 比較授業分析による授業の文化的スクリプトの解明 –文化複合からの考察―

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田好章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 比較授業分析による教育技術とその効果の顕在化 -マレーシアにおける数学授業の分析-

    • Author(s)
      柴田好章・サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校・行政・大学の連携による教師が育つ環境の構想 ― 授業研究による授業洞察力の向上 ―

    • Author(s)
      柴田好章
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 中間項による授業の記述とデータ解析に関わる諸問題の検討

    • Author(s)
      柴田好章・坂本篤史・須田昂宏・付 洪雪・丹下悠史・副島 孝・中道豊彦・水野正朗・埜嵜志保
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析 ーマレーシアの高校数学授業における知識構成を中心にー

    • Author(s)
      柴田好章・サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 「授業分析を通した子どもの再発見」(千々布 敏弥(編)「結果が出る小・中OJT実践プラン20+9』)2015

    • Author(s)
      柴田好章
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 授業分析による理論構築と授業過程の可視化手法2014

    • Author(s)
      柴田好章
    • Publisher
      的場正美・柴田好章編『授業研究と授業の創造』、渓水社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 授業分析の原理に基づく参加型授業研究会2014

    • Author(s)
      柴田好章・毛利隆宏
    • Publisher
      的場正美・柴田好章編『授業研究と授業の創造』、渓水社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際授業分析に関する共同セミナー2017

    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2017-01-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Nagoya Assosiation of Lesson Studies 8th Conrefence2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] モンゴル国立教育大学との学術セミナー2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] インドネシア教育大学との学術セミナー2017

    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi