• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Flip Educational Environment for Competence of Rivise Logical Text

Research Project

Project/Area Number 25282060
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionFuture University-Hakodate

Principal Investigator

Tsubakimoto Mio  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (40508397)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤田 篤  国立研究開発法人情報通信研究機構, ユニバーサルコミュニケーション研究所, 主任研究員 (10402801)
岩倉 裕子 (大塚裕子 / 大塚 裕子)  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (10419038)
Ruthven Stuart (RUTHVEN Stuart)  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (40278148)
柏野 和佳子  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 言語資源研究系, 准教授 (50311147)
Dominic Bagenda (DOMINIC Bagenda)  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (90552050)
冨永 敦子  公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授 (60571958)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥18,070,000 (Direct Cost: ¥13,900,000、Indirect Cost: ¥4,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2014: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2013: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Keywords反転学習 / 論理的文章 / 詳細化アウトライン / 修辞構造理論 / eラーニング / 初年次教育 / アカデミック・ライティング / 推敲 / 論理構成の推敲 / ブレンド型学習 / コーパス / アカデミックライティング / 論理構成 / 機械学習 / 思考図 / アウトライン
Outline of Final Research Achievements

The ability of analyzing and conveying given contents/information from various perspectives, so-called logical thinking, is essential in the present-day society. In recent years, an increasing number of higher education institutes are including programs that aim at developing the aforementioned ability, especially the writing skills. While there has not been any specification, outlines of documents play an essential role in producing documents, especially in polishing them from the logical perspective. In this research, the authors have made three elements for flipped learning environment: (1) 51 e-learning contents and a textbook to read/write logical text, (2) automatic extrapolation system for logical structure on the basis of Rhetorical Structure Theory (RST), and (3) automatic visualization system of logical structure that annotated by a learner.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 通信教育における意見文の協同推敲を支援するグループ編成方法の開発と評価2013

    • Author(s)
      椿本弥生, 高橋 薫, 北村 智, 大辻雄介, 鈴木 久, 山内 祐平
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 255-267

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] レポート執筆におけるアウトラインツール利用の効果ー大学生は論理関係を正しく判定できるかー2016

    • Author(s)
      冨永敦子, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会(印刷中)
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 文章産出困難感尺度の因果関係の検討― 大学初年次の文章産出の訓練は因果関係を変化させるか ―2016

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会(印刷中)
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術的文章作成時に留意すべき「書き言葉的」「話し言葉的」な語の文献調査2016

    • Author(s)
      柏野和佳子, 田嶋 明日香, 平本智弥, 木田真理
    • Organizer
      言語処理学会第22回年次大会発表論文集, pp.1041-1044
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 文章産出困難感尺度の因果関係の検討ー大学初年次の文章産出の訓練は因果関係を変化させるかー2016

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58会総会発表論文集, p.345
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] レポート執筆におけるアウトラインツール利用の効果―大学生は論理関係を正しく判定できるか―2016

    • Author(s)
      冨永敦子,椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会発表論文集,p.587
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術的文章作成時に留意すべき「書き言葉的」「話し言葉的」な語の分類2016

    • Author(s)
      柏野和佳子
    • Organizer
      計量国語学会第60回大会予稿集 pp.37-42
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都世田谷区)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的文章の産出支援要素の活用度による学習者分類2015

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子, 大塚裕子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演論文集, pp.623-624
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] アウトラインツールが大学生の文章産出困難感に与える影響2015

    • Author(s)
      冨永敦子, 大塚裕子, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会発表論文集, p.226
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「書き言葉的」として指導する必要のある語の分析 ―『現代日本語書き言葉均衡コーパス』を利用して―

    • Author(s)
      木田真理,柏野 和佳子
    • Organizer
      第5回 コーパス日本語学ワークショップ
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転教育でTCを教える

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第5回 テクニカルコミュニケーション学術研究会「TCとIT -新しい教育の手法と実践-」
    • Place of Presentation
      早稲田大学 ファカルティラウンジ
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 教育工学選書Ⅱ 大学授業改善とインストラクショナルデザイン2017

    • Author(s)
      日本教育工学会(監), 鈴木克明・根本淳子・松田岳士(編), 椿本弥生,他(著)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 大学生のための文章表現ワークブック―読み手・書き手と対話する2016

    • Author(s)
      望月俊男, 山下清美(監) , 冨永敦子(編著), 椿本弥生,他(著)
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      専大書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 論理的な読み書きの教育学2014

    • Author(s)
      犬塚美輪, 椿本弥生, 沖林洋平
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 読み手・書き手と対話する 大学生のための文章表現ワークブック2014

    • Author(s)
      冨永敦子(編著), 専修大学ネットワーク情報学部「リテラシー演習」開発チーム(椿本弥生,冨永敦子含む他12名)(著)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      専修大学出版局
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 高校生・受験生・大学生のための中堅大学活用術2014

    • Author(s)
      宇田川拓雄(編著),椿本弥生,大塚裕子(他)(著)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 科研費研究課題『論理的文章を推敲する力を涵養するFlip Education環境の構築と評価』

    • URL

      http://paraphrasing.org/~fujita/FLIP/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] Visualizing Detailed Outline with DAG

    • URL

      http://paraphrasing.org/~fujita/FLIP/tools/outline2dag.cgi

    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi