• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究

Research Project

Project/Area Number 25284029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Fine art history
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

中村 俊春  京都大学, 文学研究科, 教授 (60198223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根立 研介  京都大学, 文学研究科, 教授 (10303794)
平川 佳世  京都大学, 文学研究科, 准教授 (10340762)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥21,320,000 (Direct Cost: ¥16,400,000、Indirect Cost: ¥4,920,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2015: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2013: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywords美術史 / 芸術諸学 / 筆致 / 即興性 / 油彩スケッチ / 描法 / 絵画論 / 国際研究者交流 / マーケティング / ドイツ / 国際情報交換
Outline of Annual Research Achievements

4年次の本年度は研究のとりまとめを主として行い、「作品における制作する手の顕在化」の歴史的研究という課題について、近世初頭から20世紀に至る包括的な成果を得た。
作品の造形要素と作り手の創造行為を関連づける態度は、15世紀イタリアの素描や16世紀初頭ドイツのエッチング等に萌芽がみられる。16世紀中頃には、荒い筆致で油彩画を描く手法が注目されるようになるが、17世紀ネーデルラントでは荒い筆致に適した主題が模索され、続く、18世紀フランスでは荒い筆致が画家の霊感の表現にふさわしいとみなされるようになったことが確認される。一方、巨匠の手に対する現在とは異なる判断基準が存在したことも、看過しえない。
17世紀以降、油彩スケッチを美的に捉える態度も形成された。先鞭をつけたのは若きルーベンスで、注文獲得の戦略として美的鑑賞に耐えうる油彩モデッロを制作した。その後、精緻な仕上げを重視する傾向にあった19世紀フランスのアカデミーにおいて、画家たちは油彩スケッチにおいて先進的な表現を模索し、イギリスでは、コンスタブルの自然観察に基づく油彩スケッチが、自然への誠実さという宗教的美徳をも備えたものとして評価された。
制作する手の動きを端的に示す筆致を率直さや誠実さに結びつける態度は、前衛画家セザンヌにも認められる。セザンヌはアカデミー風の精緻な仕上げを虚飾と排し、芸術家の個性や感情を示す生の筆致こそ芸術のあるべき姿とした。その後、フォシヨンは、機械生産の進む時代に手仕事を重視する立場から、芸術的創造行為における手の積極的役割を主張したのである。
「作品における制作する手の顕在化」がさほど顕著でない前近代の日本でも、中世仏教彫刻の造像銘記から仏師の手に対する当時の認識を観取しうる一方、近世世俗絵画には、一作品のなかで意図的に複数の画派の描法を使い分ける作例も存在するなど、興味深い事例が確認された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

これまでの3年間の調査研究を受けて、4年次にあたる本年度は、研究のとりまとめと成果公表を重点的に行った。従来の研究チームに加えて、昨年度、新たに4名(州立シュトゥットガルト美術アカデミー教授ニルス・ビュットナー、アムステルダム国立美術館グレゴール・ヴェーバー、ビクトリア&アルバート美術館マーク・エヴァンズ、ダラス美術館ニコル・マイアーズ)を共同研究者に選定して研究態勢の補強をはかった結果、研究課題に関する切れ目のない包括的な知見を得ることに成功した。
本研究は、研究成果を国内外に広く発信して多くの研究者と意見交換を行うとともに、その成果を社会に還元することを重視している。こうした立場から、研究成果の公表にあたっては、一般聴衆にも開かれた国際コロッキウムKyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist’s Handを開催した(2016年9月25日、京都大学文学研究科)。本コロッキウムでは、当初からのメンバーに加えて、上記の新規共同研究者4名も各々研究成果を発表した。インターネットやチラシ等を用いて広く告知したこともあり、全国から多くの研究者が参加し、また、近畿圏の諸大学の学生も複数聴講に訪れるなど、社会への情報発信という点で有意義な企画であったと判断される。
コロッキウムの成果は、日本、アメリカ、ヨーロッパの多数の研究機関に蔵書されている京都大学文学研究科美学美術史学専修の英文紀要Kyoto Studies in Art Historyの第2巻として、2017年の3月に刊行した。また、日本美術に関する論文を中心に掲載した日本語論集も併せて刊行した。2論集所収の論文は、京都大学学術レポジトリにも掲載する予定である。
以上のような状況から、研究はおおむね順調に進展していると判断される。

Strategy for Future Research Activity

「次年度使用額が生じた理由と使用計画」の項目でも述べるように、本科研は、平成25年度から平成28年度までの4年間を、当初の研究期間としていた。しかし、平成28年度、学術行事開催に際して行った経費節減の努力が功を奏し、学術研究助成基金助成金に余剰が得られた。そのため、この余剰した学術研究助成基金助成金を有効に活用して、より高次な研究成果を得るために、科学研究費助成事業補助事業期間延長承認申請を行い、これが認められたのである。
本科研に関する研究成果のとりまとめと公表は、平成28年度に一応は終了している。そこで、新たに研究期間として認められた平成29年度には、より高次の成果を得るため、平成28年度に取りまとめた研究成果に関する追加研究を行う。具体的には、平成28年度末に刊行した2冊の成果論集(Toshiharu Nakamura (ed.), Kyoto Studies in Art History, vol. 2, Appreciating the Traces of an Artist's Hand, 2017; 中村俊春編『作品における制作する手の顕在化をめぐる歴史的研究』2017年)を国内外の研究者に周知し、その批判を得ることで、研究成果のさらなる精錬に努める。関連する美術品の追加調査については、西洋美術史・日本美術史それぞれを専門とする研究分担者が中心となって、効率的な実施をめざす。それと並行して、平成29年度に新たに刊行される美術史研究の最新の成果を網羅しつつ、本科研の研究成果全般を総括し、その展望を示す総論を執筆する予定である。この総論により、本科研の研究成果の美術史学における位置づけを明確にするとともに、一つの研究モデルを提示することができると考える。

Expenditure Plan for Carryover Budget

そこで、この余剰した学術研究助成基金助成金を有効に活用して、より高次な研究成果を得るために、科学研究費助成事業補助事業期間延長承認申請を行って、これが認められた。そのため、新たに、平成29年度には、平成28年度に取りまとめた研究成果に関する追加研究を行うこととした。具体的には次の通りである。まず、平成28年度末に2冊の論集によって公表した研究成果については、近々、反響が寄せられると想定されるので、そうした反響も視野にいれつつ、国内外の当該作品についての補助調査を進め、必要によっては、関連分野との研究者との情報交換を行う。そのための国内外旅費を使用する計画である。また、平成29年度に新たに刊行される美術史研究の最新の成果を網羅しつつ、本科研の研究成果全般を総括し、その展望を示す総論を執筆する予定である。そのための図書費および英文校正料も使用する。

Report

(4 results)
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (75 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (27 results) (of which Peer Reviewed: 21 results,  Open Access: 16 results,  Acknowledgement Compliant: 15 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 8 results) Book (10 results) Remarks (5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 州立シュトゥットガルト美術アカデミー(ドイツ)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] アムステルダム国立美術館(オランダ)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ダラス美術館(米国)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヴィクトリア&アルバート美術館(英国)

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Stuttgart State Academy of Art & Design/Trier University(ドイツ)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Rubens and the History of the Oil Sketch2017

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 19-39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 仏師の「手」をめぐる小稿―造像銘記からの考察を中心として2017

    • Author(s)
      根立 研介
    • Journal Title

      中村俊春編『作品における制作する手の顕在化をめぐる歴史的研究』

      Volume: なし Pages: 1-27

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Albrecht Durer's The Desperate Man: Fleeting Images and the Creating Hand2017

    • Author(s)
      Kayo Hirakawa
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 3-18

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Connection between Rough Brushstrokes and Vulgar Subjects in Seventeenth-Century Netherlandish Paintings2017

    • Author(s)
      Michiko Fukaya
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 55-71

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Genius, Inspiration, and Hands: Pre-Romantic Image of Artists and Fantasy Figures by Fragonard2017

    • Author(s)
      Tomoko Yoshida
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 83-97

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] How Paul Cezanne Rejected the Fini Concept2017

    • Author(s)
      Takanori Nagai
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 133-147

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 尾形光琳筆「太公望図屏風」(京都国立博物館)小考2017

    • Author(s)
      安田 篤生
    • Journal Title

      中村俊春編『作品における制作する手の顕在化をめぐる歴史的研究』

      Volume: なし Pages: 29-54

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 15世紀素描にみる創造する手―フィリッピーノ・リッピを中心に2017

    • Author(s)
      剱持 あずさ
    • Journal Title

      中村俊春編『作品における制作する手の顕在化をめぐる歴史的研究』

      Volume: なし Pages: 55-84

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アンリ・フォシヨンにおける手と手仕事をめぐって2017

    • Author(s)
      阿部 成樹
    • Journal Title

      中央大学文学部紀要―言語・文学・文化

      Volume: 120(265) Pages: 65-91

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Hands of Rubens: On Copies and Their Reception2017

    • Author(s)
      Nils Buettner
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 41-53

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Rembrandt in Kassel: The Relativity of Eighteenth-Century Connoisseurship2017

    • Author(s)
      Gregor J.M. Weber
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 73-82

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Originality, Spontaneity, and Sincerity: The Rise of the Sketch in France at the Turn of the Nineteenth Century2017

    • Author(s)
      Nicole R. Myers
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 99-110

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] "Full of vigour, & nature, fresh, original, warm from observation of nature, hasty, unpolished, untouched": The Oil Sketches of John Constable2017

    • Author(s)
      Mark Evans
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 2 Pages: 111-131

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Frans Hals's Painterly Style and His Tronie-like Genre Paintings: An Examination of the Influence of Flemish Head Studies2016

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 1 Pages: 59-84

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Man of Sorrows in the Staatliche Kunsthalle Karlsruhe: A Reconsideration of Duerer's Gold-Ground Painting2016

    • Author(s)
      Kayo Hirakawa
    • Journal Title

      Kyoto Studies in Art History

      Volume: 1 Pages: 3-18

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Kamakura Period Sculptures of the Kei School and Their Use in Buddhist2015

    • Author(s)
      Kensuke Nedachi
    • Journal Title

      Ritual and Representation in Buddhist Art

      Volume: なし Pages: 186-213

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Making of Frans Hals’s Painterly Style: An Examination of the Influence of Antwerp Painters2015

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura
    • Journal Title

      Sacred and Profane in Early Modern Art: Proceedings of Kyoto Art History Colloquium, held at the Graduate School of Letters, Kyoto University, October 4, 2014

      Volume: なし

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Man of Sorrows in the Staatliche Kunsthalle Karlsruhe: A Reconsideration of Duerer’s Gold-Ground Panel Painting2015

    • Author(s)
      Kayo Hirakawa
    • Journal Title

      Sacred and Profane in Early Modern Art: Proceedings of Kyoto Art History Colloquium, held at the Graduate School of Letters, Kyoto University, October 4, 2014

      Volume: なし

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How to Construct Better Narrative Compositions: Rembrandt's Probable Teaching Methods and Instruction2014

    • Author(s)
      Nakamura, Toshiharu
    • Journal Title

      Aspects of Narrative in Art History

      Volume: なし Pages: 73-84

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Penitent Magdalene from the Former Joseph Robinson Collection: Young Van Dyck Working up Rubens's Conception2014

    • Author(s)
      Nakamura, Toshiharu
    • Journal Title

      Jacob Jordaens: Origin, Transformation, Conservation

      Volume: なし

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Narrative and Material: Paintings on Rare Metal, Stone and Fabric in the Late Sixteenth and Early Seventeenth Centuries2014

    • Author(s)
      Hirakawa, Kayo
    • Journal Title

      Aspects of Narrative in Art History

      Volume: なし Pages: 33-46

    • NAID

      120006654129

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 江戸時代における光琳像(イメージ)の変遷について(下ー四)ー酒井抱一〈三〉2014

    • Author(s)
      安田篤生
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(芸術・保健体育・家政・技術科学・創作編)

      Volume: 63 Pages: 17-26

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rubens's Painting Practice: Some Considerations on His Collaboration with Specialists and His Relationship with Van Dyck as Workshop Assistant2013

    • Author(s)
      Nakamura, Toshiharu
    • Journal Title

      Rubens: Inspired by Italy and Established in Antwerp

      Volume: なし Pages: 5-20

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東大寺鎌倉再興造仏再考ー南大門金剛力士像の造像と再興造営理念との関係を中心に2013

    • Author(s)
      根立研介
    • Journal Title

      京都美学美術史学

      Volume: 12 Pages: 1-26

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ハンス・フォン・アーヘンの「四大元素」連作ー希少性を演出する絵画2013

    • Author(s)
      平川佳世
    • Journal Title

      京都美学美術史学

      Volume: 12 Pages: 27-62

    • NAID

      40019999567

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネーデルラントの絵画論にみる「記憶」-制作過程におけるその役割2013

    • Author(s)
      深谷訓子
    • Journal Title

      西洋美術研究

      Volume: 17 Pages: 67-90

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cezanne and the Past2013

    • Author(s)
      Nagai, Takanori
    • Journal Title

      Bulletin de Musee Hongrois des Beaux-Arts

      Volume: 2012/116-117 Pages: 164-165

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 近世ドイツ版画における手の痕跡2016

    • Author(s)
      平川佳世
    • Organizer
      『「作品における制作する手」の顕在化をめぐる歴史的研究』研究会
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科(京都市左京区)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アンリ・フォシヨンにおける手仕事をめぐって2016

    • Author(s)
      阿部成樹
    • Organizer
      『「作品における制作する手」の顕在化をめぐる歴史的研究』研究会
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科(京都市左京区)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 初期ルネサンスの素描をめぐって―フィリッピーノ・リッピを中心に2016

    • Author(s)
      剱持あずさ
    • Organizer
      『「作品における制作する手」の顕在化をめぐる歴史的研究』研究会
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科(京都市左京区)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 16、17世紀の絵画論に見る様式観とタッチの問題2016

    • Author(s)
      深谷訓子
    • Organizer
      『「作品における制作する手」の顕在化をめぐる歴史的研究』研究会
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科(京都市左京区)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 筆跡を残す表現の効果―松村景文作品に注目して2016

    • Author(s)
      宮崎もも
    • Organizer
      『「作品における制作する手」の顕在化をめぐる歴史的研究』研究会
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科(京都市左京区)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 尾形光琳筆「太公望図屏風」(京都国立博物館)について2016

    • Author(s)
      安田篤生
    • Organizer
      『「作品における制作する手」の顕在化をめぐる歴史的研究』研究会
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科(京都市左京区)
    • Year and Date
      2016-03-27
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] フェリペ4世の宮廷とルーベンス―《ラス・メニーナス》の解釈と関連づけて2016

    • Author(s)
      中村俊春
    • Organizer
      公開国際シンポジウム『ベラスケスとバロック絵画―影響と同時代性、受容と遺産』
    • Place of Presentation
      早稲田大学小野記念講堂(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-03-04
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Rubens and the History of Oil Sketch2016

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Albrecht Durer's The Desperate Man: Fleeting Images and the Creating Hand2016

    • Author(s)
      Kayo Hirakawa
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Examination of the Connection between Rough Brushsrokes and Vulgar Subjects in Seventeenth-Century Netherlandish Painting2016

    • Author(s)
      Michiko Fukaya
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Genius, Inspiration and Hands: Pre-Romantic Image of Artists in Eighteenth-Century French Painting2016

    • Author(s)
      Tomoko Yoshida
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How Paul Cezanne Rejected the fini Concept2016

    • Author(s)
      Takanori Nagai
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rubens's Hands: On Copies and Their Reception2016

    • Author(s)
      Nils Buettner
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 34 Paintings by Rembrandt in Kassek: The Question of Authenticity in an Eighteenth-Century Collection2016

    • Author(s)
      Gregor J.M. Weber
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Originality, Spontaneity, and Sincerity: The Rise of the Sketch in France at the Turn of the Nineteenth Century2016

    • Author(s)
      Nicole R. Myers
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "Full of vigour, & nature, fresh, original, warm from observation of nature, hasty, unpolished": The Oil Sketches of John Constable2016

    • Author(s)
      Mark Evans
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Making of Frans Hals’s Painterly Style: An Examination of the Influence of Antwerp Painters2014

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Sacred and Profane in Early Modern Art
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] The Man of Sorrows in the Staatliche Kunsthalle Karlsruhe: A Reconsideration of Duerer’s Gold-Ground Panel Painting2014

    • Author(s)
      Kayo Hirakawa
    • Organizer
      Kyoto Art History Colloquium: Sacred and Profane in Early Modern Art
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Notes on the Interpretation of Dutch Seventeenth-Century Genre Painting2014

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura
    • Organizer
      Kyoto University and National Taiwan University Symposium 2014
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-09-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 巨匠ルーベンスの仕事ぶり

    • Author(s)
      中村俊春
    • Organizer
      『ルーベンスー栄光のワントワープ工房と原点のイタリア』展記念講演会
    • Place of Presentation
      北九州市立美術館
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Penitent Magdalene from the Former Joseph Robinson Collection: Young Van Dyck Working up Rubens's Conception

    • Author(s)
      Nakamura, Toshiharu
    • Organizer
      International Symposium, "Jacob Jordaens: Origin, Transformation, Conservation"
    • Place of Presentation
      Gartensaal der Orangerie, Kassel, Germany
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ルーベンス工房と若き日のヴァン・ダイク

    • Author(s)
      中村俊春
    • Organizer
      『ルーベンスー栄光のワントワープ工房と原点のイタリア』展記念講演会
    • Place of Presentation
      新潟県立近代美術館
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How to Construct Better Narrative Compositions: Rembrandt's Probable Teaching Methods and Instruction

    • Author(s)
      Nakamura, Toshiharu
    • Organizer
      The International Workshop for Young Researchers "Aspects of Narrative in Art History"
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 若き画家たちの師としてのレンブラント

    • Author(s)
      中村俊春
    • Organizer
      連続講演会「東京で学ぶ 京大の知」シリーズ14 美術研究最前線
    • Place of Presentation
      京都大学東京オフィス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 運慶研究の最前線

    • Author(s)
      根立研介
    • Organizer
      連続講演会「東京で学ぶ 京大の知」シリーズ14 美術研究最前線
    • Place of Presentation
      京都大学東京オフィス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Narrative and Material: Oil Paintings on Rare Metal, Stone and Fabric in the Late Sixteenth and Early Seventeenth Centuries

    • Author(s)
      Hirakawa, Kayo
    • Organizer
      The International Workshop for Young Researchers "Aspects of Narrative in Art History"
    • Place of Presentation
      京都大学文学研究科
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 16世紀のヨーロッパにおける絵画形態の多様化現象をめぐって

    • Author(s)
      平川佳世
    • Organizer
      連続講演会「東京で学ぶ 京大の知」シリーズ14 美術研究最前線
    • Place of Presentation
      京都大学東京オフィス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] Kyoto Studies in Art History, vol. 2, Appreciating the Traces of an Artist's Hand2017

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura, ed
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      Graduate School of Letters, Kyoto University
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『作品における制作する手の顕在化をめぐる歴史的研究』(平成25~29年度科学研究費基盤研究(B)「「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究」研究成果報告書)2017

    • Author(s)
      中村俊春編
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      京都大学文学研究科
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] Kyoto Studies in Art History, vol. 1, Sacred and Profane in Early Modern Art2016

    • Author(s)
      Kayo Hirakawa (ed.)
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      Graduate School of Letters, Kyoto University
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] Sacred and Profane in Early Modern Art: Proceedings of Kyoto Art History Colloquium, held at the Graduate School of Letters, Kyoto University, October 4, 20142015

    • Author(s)
      Toshiharu Nakamura and Kayo Hirakawa
    • Publisher
      Graduate School of Letters, Kyoto University
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 美術史における転換期の諸相2015

    • Author(s)
      根立研介
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      京都大学文学研究科
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] Aspects of Narrative in Art History: Proceedings of the International Workshop for Young Researchers, held at the Graduate School of Letters, Kyoto University, Kyoto 2-3 December 20132014

    • Author(s)
      Hirakawa, Kayo (ed.)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      Graduate School of Letters, Kyoto University and Tanaka Print Corporation
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] カーレル・ファン・マンデル「北方画家列伝」注解2014

    • Author(s)
      深谷訓子(共編訳)
    • Total Pages
      794
    • Publisher
      中央公論美術出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 探究と方法 フランス近現代美術史を解剖するー文献学・美術館行政から精神分析・ジェンダー論以降へ2014

    • Author(s)
      永井隆則(編著)
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] Rubens: Inspired by Italy and Established in Antwerp2013

    • Author(s)
      Nakamura, Toshiharu (ed.)
    • Total Pages
      50
    • Publisher
      The Mainichi Newspapers
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] ほとけを造った人々ー止利仏師から運慶・快慶まで2013

    • Author(s)
      根立研介
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      吉川弘文館
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 「「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究」ホームページ

    • URL

      https://www.bun.kyoto-u.ac.jp/aesthetics_and_art_history/aah-wah_project/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 「「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究」英文ホームページ

    • URL

      https://www.bun.kyoto-u.ac.jp/en/aesthetics_and_art_history/aah-wah_project/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究

    • URL

      http://www.bun.kyoto-u.ac.jp/aesthetics_and_art_history/aah-wah_project/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究(英語版)

    • URL

      http://www.bun.kyoto-u.ac.jp/en/aesthetics_and_art_history/aah-wah_project/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 「「作品における制作する手の顕在化」をめぐる歴史的研究」

    • URL

      http://www.bun.kyoto-u.ac.jp/aesthetics_and_art_history/aah-wah_project/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] Kyoto Art History Colloquium: Appreciating the Traces of an Artist's Hand2016

    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi