• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Development of Japanese Language Teachers: with a focus on the system supporting development

Research Project

Project/Area Number 25284095
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

HAMADA Mari  京都教育大学, 教育学部, 教授 (80228543)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 市瀬 智紀  宮城教育大学, 学内共同利用施設等, 教授 (30282148)
橋本 ゆかり  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (40508058)
金田 智子  学習院大学, 文学部, 教授 (50304457)
齋藤 ひろみ  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (50334462)
河野 俊之  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (60269769)
川口 直巳  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60509149)
南浦 涼介  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60598754)
上田 崇仁  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (90326421)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords教師の成長 / 日本語指導者 / 教員養成 / 教員研修 / 教員育成 / 日本語指導 / 言語学習ビリーフ / 特別の教育課程 / 自律学習 / 特別の教育課程としての日本語指導 / 多文化教員 / 教師教育 / 現職教員研修 / 学部教員養成 / 日本語指導の必要な児童生徒
Outline of Final Research Achievements

The group has been investigating teachers’ professional qualities which are requisite for teaching culturally and linguistically diverse students and how to develop them.
This study tried to explore about the system which supports development of teachers who teach culturally and linguistically diverse students. A various types of teacher development courses were designed and provided based on our framework, and the results were examined. “Forum for multicultural teacher education” was organized in order to rouse interest of researchers and teacher educators and construct network among them.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (85 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (36 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (35 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (12 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「移動する子ども」との関わりから学生は何を学んだか―つながる会の挑戦―2018

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 24 Pages: 61-70

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 用法基盤モデルとピアーラーニングの理論から年少者日本語教育の教材を考える2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育発表論文集

      Volume: 22

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒に対する学習支援――集住地域と分散地域を比較しつつ――2017

    • Author(s)
      浜田麻里・松本一子
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 108 Pages: 10-14

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒教育を担う「加配」―制度を巡る諸問題―2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・菅原雅枝
    • Journal Title

      都市問題

      Volume: 108 Pages: 15-21

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「実践の語り直し」の可能性-『イマ×ココ』フォーラム2017から-2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      言語教育実践イマ×ココ

      Volume: 5 Pages: 12-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国内で日本語を学ぶ子どもたちー言語文化背景の多様性とライフコースー2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1035 Pages: 11-18

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの「ことばの表現力」を高めるー外国人の子どもの作文分析の結果からー2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 763 Pages: 74-83

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 各領域の教育・研究課題と国際教育センターに期待することー外国人児童生徒の視点から2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      東京学芸大学国際教育センター40周年記念誌

      Volume: - Pages: 20-24

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成大学におけるグローバル人材育成を考える2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      奈良教育大学 国際交流留学生センター主催シンポジウム 平成28年度教員養成大学におけるグローバル人材育成を考える 報告書

      Volume: - Pages: 2-10

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] マンガを用いて日本語教育の在り方を考える-『研修用マンガ教材 日本語教室をのぞいてみると』を使った研修2017

    • Author(s)
      金田智子
    • Journal Title

      言語教育実践イマ×ココ

      Volume: 5 Pages: 20-21

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文化の違う学校間交流からの学び ― 愛知教育大学とブラジル人学校との交流から―2017

    • Author(s)
      川口直巳
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 66 Pages: 31-38

    • NAID

      120005985306

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 子どもの「ことばの表現力」を高めるー外国人の子どもの作文分の結果からー2016

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・見世千賀子・佐藤郡衛・野山広・浜田麻里
    • Journal Title

      異文化間教育学における実践・現場への接近法-現場へのまなざしを研究行動へ展開する-

      Volume: 43 Pages: 13-31

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] How to Empower Economically Disadvantaged Children of Mulitcultural Families: Case Study of Japan Disaster Area2016

    • Author(s)
      Tomonori ICHINOSE
    • Journal Title

      Journal of Special & Gifted Edcuation

      Volume: 3 Pages: 55-68

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「実践を研究として書く」ということの意味―実践の当事者として2016

    • Author(s)
      南浦涼介
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 43 Pages: 65-79

    • NAID

      130007844413

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人児童生徒の表記の「表記の力」に関する縦断調査―作文の分析を通して2016

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・菅原雅枝
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 13

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異文化間教育学における実践・現場への接近法―現場へのまなざしを研究行動へ展開する―2016

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・見世千賀子・佐藤郡衛・野山広・浜田麻里
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 43 Pages: 12-32

    • NAID

      130007844406

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] ある仏語母語幼児の助詞「に」「で」の習得についての一考察-用法基盤モデルを援用して-2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 16

    • NAID

      40021087041

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How to Empower the Children from Economically Disadvantaged, Especially Focused on the Children of the Multicultural Families: Case Studies of Japan Disaster Area.2015

    • Author(s)
      Tomonori ICHINOSE
    • Journal Title

      Soon Chun Hyang Exceptional Children Institute (SECI) 2015 International Symposium  “Beyond the New Horizon: Special Needs in Multiculturalism”

      Volume: 2015 Pages: 33-46

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成大学における多文化共生意識の育成2015

    • Author(s)
      川口直巳
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 63-5 Pages: 30-39

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 用法基盤モデルから見た幼児の第二言語としての理由表現の習得プロセス-インプットと母語に基づくスキーマの生成と相互作用-2015

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      認知言語学研究

      Volume: 1 Pages: 113-137

    • NAID

      40021204869

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校の多言語多文化化に対応できる教員を育てる現職教員研修 ―体験活動を中心にした実践から―2015

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Journal Title

      京都教育大学国文学会誌

      Volume: 43 Pages: 1-13

    • NAID

      120006397733

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 実践をまなざし,現場を動かす異文化間教育額とは?-テーマ設定の趣旨と成果・課題-2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・佐藤郡衛,野山広,浜田麻里,見世千賀子,南浦涼介
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 41 Pages: 1-15

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異文化間教育文献目録412015

    • Author(s)
      南浦涼介,見世千賀子,佐藤郡衛,浜田麻里,齋藤ひろみ,野山広
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 41 Pages: 153-164

    • NAID

      130007844349

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ニューカマー集住校におけるニューカマー教員の役割と国際理解教育2015

    • Author(s)
      伊藤悦子・浜田麻里
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 126 Pages: 97-111

    • NAID

      120006397463

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語を第二言語とする幼児の疑問語使用の否定表現の習得プロセス-用法基盤モデルのピボット・スキーマを援用して2014

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 14 Pages: 421-431

    • NAID

      40020143427

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における音声表現による作文指導-口頭作文練習を取り入れた授業の開発2014

    • Author(s)
      永井和行, 浜田麻里
    • Journal Title

      イマ×ココ

      Volume: 2 Pages: 108-123

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多言語・多文化の子どもが輝けるように2014

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Journal Title

      かざぐるま通信

      Volume: 30 Pages: 5-9

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国山西省における大学日本語カリキュラムについての一考察- 選択科目を中心に―2014

    • Author(s)
      梁興宇・市瀬智紀
    • Journal Title

      宮城教育大学 国際理解教育研究センター年報

      Volume: 9 Pages: 1-15

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語を第二言語とする幼児の疑問語使用の否定表現の習得プロセス-用法 基盤モデルのピボット・スキーマを援用して」2014

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 14

    • NAID

      40020143427

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 用法基盤モデルから見た用法基盤モデルから見た幼児の第二言語としての 理由表現の習得プロセス-インプットと母語に基づくスキーマの生成と相互作用 -2014

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      認知言語学研究

      Volume: 1

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育の教員養成課程における『現場力』の育成2014

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Journal Title

      横浜国立大学教育人間科学部紀要

      Volume: 16 Pages: 99-114

    • NAID

      120005464765

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生の「多文化共生」意識へ育成を目指して2014

    • Author(s)
      川口直巳
    • Journal Title

      教育と教養

      Volume: 13 Pages: 9-14

    • NAID

      120005430871

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニューカマー教員が学校の多文化化に果たす役割とその認識2014

    • Author(s)
      浜田麻里・伊藤悦子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 124 Pages: 1-15

    • NAID

      120006397369

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 手順を表現する能力の発達について-帰国生徒・一般生徒・大学生の比較-2014

    • Author(s)
      浜田麻里・河村静江
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • NAID

      120006397437

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] データに見る国内の年少者日本語教育―日本語を学ぶ子どもたちと学校・教師・保護者2013

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: Vol.23-3 Pages: 32-42

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文化間移動をする子どもたちへの日本語教育―学びの連続性を保障する「内容重視の日本語教育」―2013

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: No. 490 Pages: 16-21

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] JSL児童が在籍学級の学習に参加するための日本語~教室談話と教科書の語彙分析の結果から~2018

    • Author(s)
      森篤嗣・齋藤ひろみ・田中祐輔
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第3回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語指導を担当する加配教員の役割と可能性2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・横溝亮・西村綾子・齋藤潔・菅原雅枝
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第2回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「特別の教育課程」による日本語指導の実施状況とその課題―集住・分散地域の現状と担当者が抱える問題―2017

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ・松本一子・菅原雅枝
    • Organizer
      日本語教育学会2017年度春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒を支援できる多文化教員養成2017

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会 プレセミナー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教員の「日本語指導」に関する認識――「多文化教員研修」の検討に向けて――2017

    • Author(s)
      河野俊之・橋本ゆかり・金田智子・川口直巳・齋藤ひろみ・南浦涼介・浜田麻里
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本生育外国人児童の小学校低学年におけるリテラシーの発達―日本語による意見文作文の 「理由」に着目して―2017

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・菅原雅枝・三好大・李佳耀
    • Organizer
      異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学部学生の「日本語指導」に関する認識―外国人児童生徒等教育にあたる教員養成の充実のための前提条件を探る―2017

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ・南浦涼介・市瀬智紀・河野俊之・橋本ゆかり・上田崇仁・川口直巳
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 用法基盤モデルを活用した教育ー漫画を中心とした活動2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      2017 Workshop〈Japanese Grammar World〉セミナー
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 用法基盤モデルとピアーラーニングの理論から年少者日本語教育の教材を考える2017

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      第21回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国人児童生徒に対する指導に対応できる教員を養成する2016

    • Author(s)
      浜田麻里,市瀬智紀,齋藤ひろみ,南浦涼介,河野俊之,橋本ゆかり,上田崇仁,川口直巳
    • Organizer
      日本教育大学協会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員養成科目において外国人児童生徒に対応できる教員を育成するための 授業実践の事例報告と省察2016

    • Author(s)
      市瀬智紀・齋藤ひろみ
    • Organizer
      ICJLE2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員養成課程の外国人児童生徒に対応できる教員を育成する科目受講生における言語教育観の変容2016

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Organizer
      ICJLE2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 年少者「多文化教員」に必要な能力とは何か―小中高等学校現職教員の海外派遣研修1年後の追跡調査から―2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      ICJLE2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 現職教員研修に日本語教育研究者はいかに貢献できるか ―学校教員と外国人保護者のコミュニケーション上の問題を巡って―2016

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Year and Date
      2016-05-22
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語要配慮生徒の進路指導を支える体制 ―進路指導主事に対する意識調査から―2016

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Organizer
      第1回子どもの日本語教育研究会研究大会
    • Place of Presentation
      東京女子大学
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童のリテラシー発達を支援する―作文分析の結果を受けて―2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・森篤嗣・岩田一成・中村和弘・池上摩希子
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学校現職教員の視点から考える年少者「多文化教員」養成-海外派遣研修についてのヒアリング調査の結果から-2015

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ある仏語母語幼児の助詞「に」「で」の習得についての一考察-用法基盤モデルを援用して-2015

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本生育外国人児童の作文力の発達に関する調査研究―「産出量・文の複雑さ・内容」の分析を通して2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・菅原雅枝・島田陽子・工藤聖子・李佳輝
    • Organizer
      社会言語科学会第36回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 異文化間教育学における実践・現場の接近法―現場へのまなざしを研究行動へ展開する2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・見世千賀子・佐藤郡衛・野山広・浜田麻里
    • Organizer
      異文化間教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化教員支援サイトの開発2015

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ・金田智子・橋本ゆかり・市瀬智紀
    • Organizer
      異文化間教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-05
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びの場としての「実践の共有」―音声教育における実践を基に考える―2015

    • Author(s)
      河野俊之・齋藤ひろみ・横溝紳一郎
    • Organizer
      2015年日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学(東京)
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育のこれまで 「特別の教育課程」に至るまでの状況と課題2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ
    • Organizer
      日本語教育学会テーマ別研究会多文化社会における日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2015-02-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化教員研修の講師はその実践を通じて何を学んだか―実践者の内省から―2014

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ・市瀬智紀・金田智子・河野俊之・橋本ゆかり・上田崇仁・川口直巳
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      富山国際会議場
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Designing a System for Supporting Teachers to Get Prepared for Multilingual and Multicultural Classroom2014

    • Author(s)
      SAITO Hiromi, HAMADA Mari, ICHINOSE Tomonori, KANEDA Tomoko
    • Organizer
      Japan-U.S. Teacher Education Consortium
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 内なるグローバル化に対応できる教員の養成・研修2014

    • Author(s)
      浜田麻里
    • Organizer
      京都教育大学国文学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2014-08-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化教員に関する学部教員養成や現職研修のためのリソース2014

    • Author(s)
      河野俊之,浜田麻里,齋藤ひろみ,市瀬智紀,川口直巳,金田智子,橋本ゆかり
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2014-06-07 – 2014-06-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語習得理論を研究の視点としたコーパス分析-第一、第二言語学習者の 比2014

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      第8回日本語実用言語学国際会議
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別の教育課程」としての日本語指導を担う 多文化教員の養成プログラム ―――教員養成課程と現職教員研修における実践の展開に向けて―――2013

    • Author(s)
      浜田麻里,齋藤ひろみ,川口直巳,橋本ゆかり,金田智子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本生育外国人児童のリテラシー発達を追う-作文縦断調査の多面的分析2013

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・森篤嗣・北澤尚・菅原雅枝・嶌田陽子・工藤聖子・阿部志野歩
    • Organizer
      社会言語科学会第32回大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童の作文能力に関する縦断研究-小学2~6年の「出来事作文」の内容分析を通して-2013

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・嶌田陽子・工藤聖子・内田紀子・菅原雅枝
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする幼児の疑問語使用の否定表現の習得プロセス-用 法基盤モデルのピボット・スキーマを援用して2013

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Organizer
      第14回日本認知言語学会大会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ブラジル人学校の教師は公立学校から転入してきた児童生徒をどのよう捉えているか―ブラジル人学校での調査より―2013

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもたちの幼少期からの支援を考える2013

    • Author(s)
      西山幸子、川口直巳、坂本恵子、大谷美里
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ニューカマー教員のライフストーリー:学力形成過程と進路選択要因に焦点を当てて-2013

    • Author(s)
      浜田麻里・伊藤悦子
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 用法基盤モデルから辿る第一・第二言語の習得段階-スロット付きスキーマ合成仮説が示す日本語の文法-2018

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922073
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教えよう 日本語―考え続ける日本語教師になるためのタスク2016

    • Author(s)
      河野俊之・橋本ゆかり
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 異文化間に学ぶ「ひと」の教育2016

    • Author(s)
      小島勝・白土悟・齋藤ひろみ
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教えよう 日本語2016

    • Author(s)
      河野俊之・橋本ゆかり
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 第二言語としての日本語習得研究の展望─第二言語から多言語へ2016

    • Author(s)
      橋本ゆかり
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 外国人児童生徒の学びを創る授業実践 「ことばと教科の力」を育む浜松の取り組み2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・池上摩希子・近田由紀子
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 外国人児童生徒の学びを創る授業実践―「ことばと教科の力」を育む浜松の取り組み―2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・池上摩希子・近田由紀子
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 小学校ガイドブック(ポルトガル語版)2014

    • Author(s)
      川口直巳,他8名
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      愛知教育大学外国人児童生徒支援リソースルーム
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 小学校ガイドブック(スペイン語版)2014

    • Author(s)
      川口直巳,他8名
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      愛知教育大学外国人児童生徒支援リソースルーム
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] ボランティア奮闘記 vol.02014

    • Author(s)
      川口直巳,他 6名
    • Total Pages
      35
    • Publisher
      愛知教育大学外国人児童生徒支援リソースルーム
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 幼稚園・保育園ガイドブック(スペイン語版)2013

    • Author(s)
      川口直巳、他7名
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      愛知教育大学外国人児童生徒支援リソースルーム
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 幼稚園・保育園ガイドブック(英語版)2013

    • Author(s)
      川口直巳、他7名
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      愛知教育大学外国人児童生徒支援リソースルーム
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 多文化教員の広場

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 多文化教員の広場

    • URL

      http://tabunka-kyoin.jp

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi