Project/Area Number |
25284101
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Tokyo University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
Mochizuki Keiko 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90219973)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
Sano Hiroshi 東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (30282776)
Shin Abin (Shen Ya-Ming) 東京外国語大学, 国際日本研究センター, 特任研究員 (40723276)
Oyanagi Noboru 東京外国語大学, 国際日本研究センター, 特任研究員 (40705860)
Nomura Keizo 東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (60172813)
Sakoda Kumiko 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 教授 (80284131)
Noda Hisashi 大学共同利用機関法人 人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, 教授 (20144545)
U Kou (Yu Kang) 関西学院大学, 国際学部, 教授 (90309401)
Sunaoka Kazuko 早稲田大学, 政治経済学術院, 教授 (70257286)
Horiuchi Jin 国際教養大学, 大学院グローバル・コミュニケーション実践研究科, 准教授 (40566634)
Kano Caroline 東京外国語大学, 非常勤講師 (60224630)
Toma Masahiro 山梨学院大学, 国際リベラルアーツ学部, 准教授 (20567185)
|
Research Collaborator |
Yu Weilun 東京外国語大学国際日本研究センター, リンガハウス教育研究所, 特任研究員
Katayama Seiichi 東京外国語大学, 総合国際学研究科, 博士後期課程
Koga Kentaro 東京外国語大学, 総合国際学研究科, 博士後期課程
Sugawara Sarasa 東京大学, 職員
Newberry-Peyton Laurence 東京外国語大学, 総合国際学研究科, 博士前期課程
Zhang Zheng 東京外国語大学, 総合国際学研究科, 博士後期課程
Inoue Go 奈良先端技術大学大学院
YI Yeong-ill 東京外国語大学, 総合国際学研究科, 博士前期課程
Chen Howard (Chen Hao-Jan) 國立台灣師範大學, 英文系, 教授
Chang Li-Ping 國立台灣師範大學, 國語教學中心, 副教授
WU Chia-Hou 國立台灣師範大學, 博士後期課程
Yeh Hsin-hung ハーバード大学, 中国語学科, 講師
Morimoto Kazuki リーズ大学, 日本語学科, 准教授
Tao Christopher ケンブリッジ大学, 博士前期課程
Zhao Huamin 北京大学, 外国語学院, 教授
Xie Pu 北京大学, 外国語学院, 講師
Xu Cihui 上海外国語大学, 日本文化経済学院, 院長・教授
Shen Wenzhong 上海外国語大学, 日本文化経済学院, 副教授
Lu Jie 上海外国語大学, 日本文化経済学院, 講師
Ichikawa Junta アジア・アフリカ語学院, 講師
Fukuda Sho 富山大学, 准教授
Kikushima Kazunori 台湾淡江大学, 助理教授
Miyauchi Takuya 東京外国語大学, 博士後期課程
Kawamura Shun 東京外国語大学, 博士前期課程
Kawabata Kenta 東京外国語大学, 外国語学部生
Kusunoki Taku 東京外国語大学, 言語文化学部生
Matsuzaki Takeshi 明治大学, 政治経済学部, 特任准教授
|
Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2016-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2015)
|
Budget Amount *help |
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2013: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
|
Keywords | 英語誤用辞典 / 日本語誤用辞典 / 中国語誤用辞典 / 第二言語習得(中間言語研究) / 英語ライティング教育 / 日本語ライティング教育 / 相互参照型英語・日本語・中国語学習者コーパス / 対照言語学 / 外国語教育 / 学習者コーパス / 第二言語習得 / 母語別外国語教授法 / 英語誤用研究 / 中国語誤用研究 / 日本語誤用研究 / 国際研究者交流 中国・台湾・アメリカ・英国 / 誤用研究 / 英語教育 / 日本語教育 / 中国語教育 / 中間言語研究 |
Outline of Final Research Achievements |
In collaboration with The University of Leeds, Peking University, National Taiwan Normal University and Shanghai International Studies University, we constructed an International Learners’ Error Corpus of English, Japanese and Chinese, available at the link below. http://ngc2068.tufs.ac.jp/corpus/ Among the errors by Japanese learners of English, there was a striking tendency to misuse “in/on/at” and “of ”. Errors involving the former have their origins in the fact that Japanese exhibits an “unbounded” spatial perception. The origins of errors of the latter type lie in the “unboundedness” of the Japanese adnominal modification structure. The influence of “unboundedness” in Japanese can also be observed in the errors by Japanese learners of Chinese. There is a conspicuous lack of determiner, of telic complements/-le. We have verified the necessity of foreign language pedagogy which takes into account the native languages of learners.
|