• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on supporting children with autism spectrum disorder and their caregiver through taking into account of caregiver's broad autism phenotype

Research Project

Project/Area Number 25285193
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Saeko Sakai  大阪大学, 連合小児発達学研究科, 准教授 (20456924)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榊原 久直  神戸松蔭女子学院大学, 人間科学部, 講師 (90756462)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥10,920,000 (Direct Cost: ¥8,400,000、Indirect Cost: ¥2,520,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 自閉症広域表現型 / 親子関係 / 臨床心理学 / 広域表現型 / 自閉症スペクトラム
Outline of Final Research Achievements

The present study aimed to propose ways in relationship-building support for children with autism spectrum disorders and their caregivers. Focusing on caregivers' broad autism phenotype, we extracted uniqueness of the ways of giving and receiving information and insights about themselves.
When providing programs which aims building relationships among autism spectrum disorders child and caregiver, it is necessary to take in to account the caregiver's broad autism phenotype. The effective way to implement programs were providing psycho-educational explanation, clarification of the framework, and visual presentation. Moreover, through effective facilitation and inter-party narratives, it was suggested that mentalization could occur limited within the session.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は養育者自身の対人関係のありように焦点をあて、その特徴とともに、プログラム効果を自記式質問紙と合わせて親子自由遊び場面の行動観察を客観データとして分析した結果をもとに、支援の枠組みを提示した。
対人関係の持ち方に特性を有する自閉スペクトラム症児への対人関係構築の支援は喫緊の課題といえ、その基盤となる養育者との関係性の育みを支援する際の具体的な支援の一助を提示した点において、社会的意義は大きい。

Report

(8 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2018 2016

All Presentation (6 results)

  • [Presentation] 親子関係再構築プログラムの養育環境の違いによる主観的効果の検討:親の行動変容から親子関係再構築支援に求められる視点抽出の試み2020

    • Author(s)
      酒井佐枝子・佐藤友紀・坂口伊都・宮口智恵
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の養育者への「安心感の輪」子育てプログラム実施とその効果検証(1) -養育者の心身状況及び子どもの行動理解に関する量的検証-2018

    • Author(s)
      酒井佐枝子、榊原久直、毛利育子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の養育者への「安心感の輪」子育てプログラム実施とその効果検証(2) -自由遊び場面でのビデオ観察データからみる関係発達-2018

    • Author(s)
      榊原久直、酒井佐枝子、毛利育子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児の養育者との実践:養育者と子どもの特性を考慮した支援2018

    • Author(s)
      酒井佐枝子・榊原久直
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児を持つ養育者への関係性支援:養育者特性を考慮した学びの意義2016

    • Author(s)
      酒井佐枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児を持つ養育者への関係性支援:関係障碍とメンタライゼーションの視点から2016

    • Author(s)
      榊原久直
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2023-03-23  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi