• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing teacher training programs utilizing performance assessment

Research Project

Project/Area Number 25285210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Nishioka Kanae  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20322266)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中池 竜一  平安女学院大学, 国際観光学部, 准教授 (00378499)
石井 英真  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)
鋒山 泰弘  追手門学院大学, 心理学部, 教授 (30209217)
赤沢 真世  大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (60508430)
八田 幸恵  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60513299)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords教育評価 / 教師教育 / パフォーマンス評価 / パフォーマンス課題 / ルーブリック / ポートフォリオ / カリキュラム開発 / 教員研修
Outline of Final Research Achievements

This study developed teacher training programs utilizing performance assessment. We investigated the process of teacher development through collaborative research with various schools. We also conducted research on theories and practices in the USA, UK and Japan. Based on these outcomes, we developed teacher training programs focused on developing student-centered lessons, designing curricula that incorporate performance tasks and assessment of inquiry-based learning. To complement this, we designed a teacher portfolio for collecting evidence of teacher development, as well as checklists and rubrics to assess this development. We promoted and validated the results of our training programs by presenting them at events such as the School Leader Training Workshop run by the Graduate School of Education, Kyoto University, and other school-based training and public conferences.

Report

(6 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Annual Research Report
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (116 results)

All 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (53 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 8 results) Book (33 results) Remarks (9 results)

  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントで何が求められているのか2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 32号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 身近な教材を用いた再現したくなる教員研修の提案2018

    • Author(s)
      赤沢真世・福岡亮治
    • Journal Title

      大阪成蹊大学教職研究ジャーナル

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究最前線 文字学習における子どもを丁寧にみとる評価のあり方―Whole Language におけるMiscue Analysisに注目して―2018

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 70-71

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後日本の系統学習論における教材論史の総括(1)1960-1970年代―教材論の成立において安井俊夫の歴史教材づくりが果たした役割2018

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育学研究論集(大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース)

      Volume: 第15巻 Pages: 25-32

    • NAID

      120006780440

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い教師に伝えたい到達度評価の観点にもとづく授業づくり2017

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      今日からはじめる楽しい授業づくり(全国到達度評価研究会編)

      Volume: 第6号 Pages: 1-6

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「資質・能力」の3つの柱と評価のあり方2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 31号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力ベースのカリキュラム改革をめぐる理論的諸問題―教育的価値を追求するカリキュラムと授業の構想に向けて―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      国立教育政策研究所紀要

      Volume: 第146集 Pages: 109-121

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学入試改革の現状と課題――パフォーマンス評価の視点から2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      名古屋大学高等教育センター『名古屋高等教育研究』

      Volume: 17 Pages: 197-217

    • NAID

      120005981334

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] そもそも評価とは何か2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      『子どもを「育てる」教師のチカラ』季刊28号

      Volume: 2017年冬号 Pages: 54-55

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「高大接続システム改革」とカリキュラムマネジメントの課題2017

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 25号 Pages: 23-32

    • NAID

      120006343190

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【活動報告】 『教育インターンシップⅡ』における理論と実践の統合を目指した授業づくり―アクティブラーニングを検討素材として―2017

    • Author(s)
      赤沢真世・福岡亮治(赤沢真世)
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 3号 Pages: 259-265

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 【活動報告】グローバル化時代におけるサイエンスショーの可能性と課題-在外教育施設における取り組みを事例に-2017

    • Author(s)
      福岡亮治・赤沢真世・芝野淳一(赤沢真世)
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 3号 Pages: 271-278

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 看護教育におけるパフォーマンス評価――あじさい看護福祉専門学校における実践2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      京都大学大学院教育方法学講座『教育方法の探究』

      Volume: 19 Pages: 1-10

    • NAID

      120006312224

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 全学教育FD研修会(2016年3月16日)講演抄録 パフォーマンス評価の考え方と進め方――教育改革の動向を踏まえて2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      山梨大学教育国際化推進機構『高等教育と国際化(紀要年報 No.2)』

      Volume: No.2 Pages: 63-68

    • NAID

      120006999528

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの小学校の授業の在り方―――パフォーマンス評価をどう活かすか2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究会『学校教育』

      Volume: No.1195 Pages: 22-29

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの実践上の課題2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 2016年10月号 Pages: 4-11

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 体験活動と学力向上2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      全日本中学校長会『中学校』

      Volume: 2016年8月号 Pages: 8-11

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業の構想力を高める教師の実践研究の方法論2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      京都大学大学院教育方法学講座『教育方法の探究』

      Volume: 19 Pages: 11-21

    • NAID

      120006312223

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] E.FORUM教育研究セミナー成果報告書2016

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センターE.FORUM(西岡加名恵 編集)
    • Journal Title

      E.FORUM教育研究セミナー成果報告書

      Volume: 2016年1月 Pages: 1-146

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 2015年度「教育実習の記録」から読み取る指導の課題2016

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学教職課程年報

      Volume: 第24号 Pages: 45-54

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代における教員養成課程での学習プログラム構築に関する試論―学習支援システムを用いた英語による在外教育施設との交流に向けて-2016

    • Author(s)
      浅井宗海・赤沢真世・芝野淳一・中井秀樹
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 第2号 Pages: 251-260

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 活動報告 教員養成における授業分析パッケージの提案―実務家教員を実践者、研究家教員を分析者と位置づけるTT授業の提案―2016

    • Author(s)
      赤沢真世・福岡亮治
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 第3号 Pages: 287-294

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発見学習2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: No.70(2016年1月号) Pages: 14-15

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「乙訓スタンダード」作りの取り組み――その経緯と到達点――2016

    • Author(s)
      乙訓中学校教育研究会(西岡加名恵)
    • Journal Title

      乙訓スタンダード

      Volume: 2016年3月 Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平成27年度報告書 高校生と大学生の探究成果ポスター発表会2015

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センターE.FORUM(西岡加名恵 編集)
    • Journal Title

      平成27年度報告書 高校生と大学生の探究成果ポスター発表会

      Volume: 2015年12月 Pages: 1-99

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「逆向き設計」論に基づくパフォーマンス評価の進め方――言語活動の評価への応用可能性を探る2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      全国大学国語教育学会『国語科教育』

      Volume: 第78集 Pages: 5-7

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜパフォーマンス評価が必要とされるのか?(特集2 パフォーマンス評価の具体策と評価者に求められる役割)2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      看護人材育成

      Volume: 12・1月号 Pages: 63-68

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンス評価2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      新教育課程ライブラリ

      Volume: 0号(パイロット版) Pages: 14-15

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認知モデル作成による認知情報処理の理解を促す大学授業の実践と評価2015

    • Author(s)
      神崎奈奈・三輪和久・寺井仁・小島一晃・中池竜一・森田純哉・齋藤ひとみ
    • Journal Title

      人工知能学会論文誌

      Volume: 30 Pages: 536-546

    • NAID

      130005068489

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の自律的な学習と意思決定を基盤とした目標と評価のあり方―高校国語科教師の場合を事例として―2015

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 第25号 Pages: 19-28

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育評価2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 第730号(2015年10月号) Pages: 24-26

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングをどう捉えるか――「教科する」授業をめざして――2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      TEADA

      Volume: No.18 Pages: 3-6

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力を育む授業づくり2015

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      新潟大学教育学部附属新潟小学校『授業の研究』

      Volume: 第195号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] パフォーマンス課題を活かした授業づくり2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 第62巻第3号 Pages: 27-31

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 正課を補完する課外自主活動を通した学生の学びと成長感 ―教職を目指す学生の沖縄研修-2015

    • Author(s)
      赤沢真世・浦島清一・武田富美子
    • Journal Title

      立命館教職教育研究

      Volume: 2 Pages: 49-59

    • NAID

      120005647579

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パフォーマンス評価にどう取り組むか2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 12月号 Pages: 37-39

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] E.FORUMスタンダードとは何か2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      平成25年度成果報告書『E.FORUM全国スクールリーダー育成研修』

      Volume: 平成25年度 Pages: 79-86

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教師としての成長過程と自己評価の視点――「Round Study」の手法を用いて2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Journal Title

      平成25年度成果報告書『E.FORUM全国スクールリーダー育成研修』

      Volume: 平成25年度 Pages: 166-180

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 座談会・確かな学力を育成する総合的な学習の時間2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 第912 号 Pages: 74-83

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 21世紀をよりよく生きていくのに必要な資質・能力をとらえる枠組み――目標の 分類と構造化――2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: Vol.60-6 No714 Pages: 36-38

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポスト近代社会が求める人間像と学力像―背景と論点2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: Vol.60-4 No712 Pages: 29-31

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] SGHは高校教育に何をもたらすか2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 第47巻8号 Pages: 42-45

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成の高度化と教師の専門職像の再検討2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 第23 号 Pages: 20-29

    • NAID

      130007888492

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発展的な読みの能力を保障する教育目標・評価論の課題――1960年代のアメリカにおける「読みの理解のタキソノミー」の検討を通して――2014

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第76集 Pages: 47-54

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 【教育改革ヘッドライン】小学校英語教科化の課題――これまでの実践の蓄積を整理して発展させる――2014

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 18 Pages: 34-35

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校における教師の共同の課題―「大津中2いじめ自殺事件」と「学びの共同体づくり」から考える―2014

    • Author(s)
      鋒山泰弘
    • Journal Title

      追手門学院大学 教職課程年報

      Volume: 22 Pages: 15-26

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「問い」としてのPCK2014

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース『教育学研究論集』

      Volume: 11 Pages: 15-27

    • NAID

      120006780443

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] これからの社会に求められる学力とその評価―「真正の学力」の追求2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 898 Pages: 28-41

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の専門職像をどう構想するか―技術的熟達者と省察的実践家の二項対立図式を超えて―2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育方法の探究

      Volume: 16 Pages: 9-16

    • NAID

      120005477382

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学習評価の改善」の成果と課題―思考力・判断力・表現力の評価のあり方―2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 5月号 Pages: 29-33

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代日本の学力向上政策の検討―「スタンダードに基づく教育改革」の日本的特質―2013

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 54 Pages: 145-155

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 草津市におけるスポーツフェスティバルが児童の運動有能感にもたらす効果の検討2013

    • Author(s)
      赤沢真世・小沢道紀・大友智
    • Journal Title

      立命館大学教職研究

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • NAID

      120005447561

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「読みの理解」を強化する「問い」のあり方―アメリカにおける「問い」に論究する読みの指導理論の系譜整理を通して―2013

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Journal Title

      大谷大学国語教育研究

      Volume: 1 Pages: 22-35

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育評価の理論と方法2018

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      鈴鹿医療科学大学 学内講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 職業教育におけるパフォーマンス評価の進め方 ―ルーブリックをどう作成・活用するか―2017

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第45回日本放射線技術学会秋季学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Developing Teacher Educators and School Teachers through Collaborative School-based Action Research2017

    • Author(s)
      TOKUSHIMA Yuya, TSUGIHASHI Hideki, NAKANISHI Shuichiro, ONUKI Mamoru, FUKUSHIMA Yuki, ISHII Terumasa and NISHIOKA Kanae
    • Organizer
      World Association of Lesson Study 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カリキュラムと評価の改革の世界的標準化をめぐって―教育学としての「比較」研究による対抗軸の模索―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会シンポジウムⅡ「教育政策のグローバライゼーションのもとにおける『比較』の新しい意味」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育を飼い慣らす視座―教育目標と評価の新しい形の構想へ―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会 課題研究Ⅱ「教育政策エビデンスをめぐる教育と教育行政」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 文字学習における子どもを丁寧にみとる評価のあり方―Whole Language におけるMiscue Analysisに注目して―2017

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      小学校英語教育学会 第17回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中内敏夫氏による到達度評価論の現代的意義――「真正の評価」論の視点から2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会 第27回大会 公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教職の専門性を支える知のあり方をめぐって――米国における教師の実践知と知識 基礎に関する研究の展開を中心に2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      「多様性と民主主義を視点とした」社会科教育 国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校外国語活動における 文字指導パンフレットの検討2015

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 第35回全国秋季研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 文字指導のはじめの一歩、 音から文字への気付きに着目して2015

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本児童英語教育学会関西支部  第21回英語活動研究会
    • Place of Presentation
      谷岡学園梅田オフィス
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「逆向き設計」論に基づくパフォーマンス評価の進め方――言語活動の評価への応用可能性を探る2015

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      第128回全国大学国語教育学会兵庫大会、シンポジウム「国語科授業づくりと言語活動のあり方――言語活動をどのように評価するか」
    • Place of Presentation
      姫路商工会議所
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における文字指導 ――音韻認識に注目した目標・内容の提案と評価の検討――2014

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      教育目標評価学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価の進め方2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本薬学会 第4回薬学教育者のためのアドバンストワークショップ
    • Place of Presentation
      クロス・ウェーブ梅田
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 正課を補完する課外自主活動を通した学生の学びと成長感 ――教職を目指す学生の沖縄研修――2014

    • Author(s)
      赤沢真世・浦島清一・武田富美子
    • Organizer
      関西教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 発展的な読みの能力を保障する教育目標・評価論の課題――1960年代のアメリカにおける「読みの理解のタキソノミー」の検討を通して――2014

    • Author(s)
      八田幸恵
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職の専門性を支える知のあり方をめぐって――米国における教師の実践知 と知識基礎に関する研究の展開を中心に――2014

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第73回大会、ラウンドテ-ブル「教員養成にとって「理 論」とは何か――アメリカの事例から考える――」
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22 – 2014-08-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校におけるカリキュラム改善の進め方――「逆向き設計」論からの提案2014

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第25回大会、公開シンポジウム「カリキュラム研究の課題――子どもの『資質・能力』をどのように育成するのか」
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師の専門職像をどう構想するか―技術的熟達者と省察的実践家の二項対立図式を超えて―

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回大会、自由研究発表
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業研究における教師の学びの質を問い直す―戦後授業研究史の展開をふまえて―

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会、公開シンポジウム「授業研究による教師の力量形成」
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 校内研修の現状と課題―今なぜ校内研修での教師の学習に着目するのか?-

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会、ラウンドテーブル「教師の共同的で深い学びを促す校内研修
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における文字指導―子どもの言語経験からフォニックスへのつながりを意識して―

    • Author(s)
      赤沢真世
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回全国大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] グラント・ウィキンズ著『教育的評価』(序章~第9章)(基盤研究B パフォーマンス評価を活かした教師の力量向上プログラムの開発 研究基礎資料集Ⅰ)2018

    • Author(s)
      西岡加名恵(研究代表者)
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] カリキュラムとスタンダードをめぐる論点(基盤研究B パフォーマンス評価を活かした教師の力量向上プログラムの開発 研究基礎資料集Ⅱ)2018

    • Author(s)
      西岡加名恵(研究代表者)
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを拓く―アクティブ・ラーニングの視点から授業を改善し授業力を高める2018

    • Author(s)
      独立行政法人教職員支援機構編(石井英真)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 初等外国語教育(新しい教職教育講座 教科教育編10)2018

    • Author(s)
      湯川笑子編(赤沢真世)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 看護教育のためのパフォーマンス評価 ――ルーブリック作成からカリキュラム設計へ2017

    • Author(s)
      糸賀暢子・元田貴子・西岡加名恵
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      医学書院
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Educational progressivism, cultural encounters and reform in Japan2017

    • Author(s)
      Edited by Yoko Yamasaki, Kuno Hiroyuki(Kanae Nishioka)
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教職教育論(教職教養講座 第1巻)2017

    • Author(s)
      田中耕治・高見茂・矢野智司編(石井英真・西岡加名恵)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成28年度成果報告書 兼 平成29年度研修用資料 全国スクールリーダー育成研修2017

    • Author(s)
      西岡加名恵(研究代表者)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      京都大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      日本教師教育学会編(石井英真)
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 附属新潟中式「3つの重点」を生かした確かな学びを促す授業2017

    • Author(s)
      新潟大学教育学部付属新潟中学校編 (石井英真)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法と授業の計画(教職教養講座 第5巻)2017

    • Author(s)
      田中耕治編(赤沢真世)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『特別活動と生活指導』(教職教養講座)2017

    • Author(s)
      西岡加名恵編著
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] パフォーマンス評価で生徒の「資質・能力」を育てる――学ぶ力を育てる新たな授業とカリキュラム2017

    • Author(s)
      西岡加名恵・永井正人・前野正博・田中容子・京都府立園部高等学校・附属中学校編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『教育課程』(教職教養講座)2017

    • Author(s)
      西岡加名恵編著
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教師の資質・能力を高める!アクティブ・ラーニングを超えていく「研究する」教師へ――教師が学び合う「実践研究」の方法2017

    • Author(s)
      石井英真編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] アクティブ・ラーニングを超えていく「研究する」教師を育てる2017

    • Author(s)
      石井英真編
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] [Round Study]教師の学びをアクティブにす る授業研究─授業力を磨く! アクティブ・ラーニング研修法2017

    • Author(s)
      石井英真・原田三朗・黒田真由美編(石井英真)
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      東洋館
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 教科と総合学習のカリキュラム設計――パフォーマンス評価をどう活かすか2016

    • Author(s)
      西岡加名恵
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 『「資質・能力」を育てるパフォーマンス評価――アクティブ・ラーニングをどう充実させるか』2016

    • Author(s)
      西岡加名恵編著
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] Curriculum, Instruction and Assessment in Japan2016

    • Author(s)
      Koji Tanaka, Kanae Nishioka(西岡加名恵), Terumasa Ishii
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] アクティブラーニングの評価2016

    • Author(s)
      松下佳代・石井英真編(石井英真)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教育評価入門(教育評価とは何か、教育実践の改善)2015

    • Author(s)
      西岡加名恵(西岡加名恵・石井英真・田中耕治 編著)
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教育評価入門(教員評価、授業評価)2015

    • Author(s)
      八田幸恵(西岡加名恵・石井英真・田中耕治 編著)
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 国語科重要用語辞典(教育評価、到達度評価、形成的評価)2015

    • Author(s)
      八田幸恵(高木まさき・寺井正憲・中村敦雄・山元隆春 編著)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育(藤岡完治 校内研修を変革するリフレクションとは?)2015

    • Author(s)
      石井英真(上條晴夫 編)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      さくら社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 新し い教育評価入門(教育評価の立場、教育目標と評価)2015

    • Author(s)
      石井英真(西岡加名恵・石井英真・田中耕治 編)
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 新しい教育評価入門(何のための評価ですか?)2015

    • Author(s)
      赤沢真世(西岡加名恵・石井英真・田中耕治 編著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教科教育のフロンティア――インクルーシブ教育をめざして2015

    • Author(s)
      冨永光昭・木原俊行・池永真義編著(西岡加名恵)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教師教育2015

    • Author(s)
      上條晴夫 編 (石井英真)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      さくら社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法43 授業研究と校内研修2014

    • Author(s)
      日本教育方法学会 編 (西岡加名恵)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 平成25年度成果報告書『E.FORUM全国スクールリーダー育成研修』2014

    • Author(s)
      京都大学大学院教育学研究科E.FORUM(西岡加名恵)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      株式会社キクザワ
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法43 授業研究と校内研修2014

    • Author(s)
      日本教育方法学会 編 (石井英真)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 教職実践演習ワークブック――ポートフォリオで教師力アップ――2013

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真・川地亜弥子・北原琢也
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学大学院教育学研究科E.FORUM 研究成果のご紹介「教師の力量形成」

    • URL

      http://e-forum.educ.kyoto-u.ac.jp/seika/competence/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学大学院教育学研究科E.FORUM

    • URL

      http://e-forum.educ.kyoto-u.ac.jp/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] E.FORUM 教育研究セミナー「高等学校における探究の評価」

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/opencourse/113

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] E.FORUM 制野俊弘先生 講演会

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/opencourse/127

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学大学院教育学研究科E.FORUM「研究成果のご紹介、高等学校における探究」

    • URL

      http://e-forum.educ.kyoto-u.ac.jp/seika/highschool/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学オープンコースウェア「教育課程論Ⅰ: パフォーマンス評価とポートフォリオ評価法」

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/03-faculty-of-education-jp/14-9233001

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学の教員養成

    • URL

      http://www.educ.kyoto-u.ac.jp/e-forum/kyoto_uc/46/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 教職課程ポートフォリオ 学生プレゼンテーション

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/03-faculty-of-education-jp/13-9302001/video-index

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 京都大学OCW: 教育課程論II(学力評価とカリキュラム設計)

    • URL

      http://ocw.kyoto-u.ac.jp/ja/03-faculty-of-education-jp/13-9234001

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2024-02-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi