• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International comparative study of inclusive practice in mainstream schools

Research Project

Project/Area Number 25285215
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionChubu University (2015)
Osaka City University

Principal Investigator

YUASA Takamasa  中部大学, 現代教育学部, 教授 (60032637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FUKUDA Atsushi  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10325136)
NAGATA Mayo  四天王寺大学, 教育学部, 講師 (10612228)
HARADA Daisuke  関西学院大学, 教育学部, 准教授 (20584692)
INATA Yaho  筑紫女学園大学, 人間科学部, 教授 (20612518)
ARAI Hideyasu  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
KUBOTA Tomoko  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30599254)
IMAI Rie  日本福祉大学, 子ども発達学部, 准教授 (30611157)
ISHIBASHI Yukiko  兵庫教育大学, 教育学部, 准教授 (60403309)
YOSHIDA Shigetaka  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥18,070,000 (Direct Cost: ¥13,900,000、Indirect Cost: ¥4,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2013: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Keywordsインクルーシブ授業 / 国際比較研究 / 学習困難 / 国際比較 / 研究授業 / 発達障害 / 授業研究 / 教員養成 / インクルーシブ教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to find out inclusive teaching methods throuth international comparison between Japan, U.K., and Germany, especially for children with learning difficulty. This study revealed that promoting inclusive teaching practice in mainstream schools is not only based on the school development and effective classroom management, but also curriculum adjustment and effective teaching.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 1 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] これからの教材研究ー特別支援教育の立場からー2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1183 Pages: 14-21

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の自立を支える特別活動の検討-発達障害児を軸とした教育実践に着目して-2016

    • Author(s)
      今井理恵
    • Journal Title

      日本福祉大学子ども発達学論集

      Volume: 8 Pages: 15-23

    • NAID

      120005728281

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活と学習をめぐる共同とインクルーシブ教育2015

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 39 Pages: 216-221

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『言葉を奪われてきた子ども』たちと授業論の課題2015

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      国語授業の改革

      Volume: 15 Pages: 167-174

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 6年かけて子どもを育てることへの挑戦2015

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      学童保育研究

      Volume: 16 Pages: 8-21

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] グループでの共通解を得る対話型ワークショップ「喫茶ちこ」の方法とその効果についての検討 : 教員研修モデルの提案2015

    • Author(s)
      石橋由紀子 , 尾之上高哉
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 47 Pages: 27-33

    • NAID

      120005660835

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「情動」に働きかける読み聞かせの実践ー「排泄」をテーマにした読み聞かせのケーススタディー2015

    • Author(s)
      稲田八穂・難波博孝
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 57 Pages: 89-100

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業のユニバーサルデザイン』の教育方法学的検討2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 43 Pages: 18-25

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおけるインクルーシブ教授学の展開2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース『教育学研究論集』

      Volume: 12 Pages: 1-7

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもたちの社会制作を指導するということ-里中広美『回り道しながら大きくなろう』実践を読みひらく2015

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 718 Pages: 14-17

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2000年代の英国インクルーシブ教育に関する実践原理と教育方法2015

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 185-193

    • NAID

      120005604533

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育実践の研究方法をめぐる論点2014

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 20 Pages: 7-22

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英国インクルーシブ教育におけるカリキュラム開発の方法 : 2000年代のインクルーシブ学校の実践から2014

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育総合)増刊号

      Volume: 1 Pages: 293-306

    • NAID

      120005518385

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科における性をめぐる「抑圧」と「救い」の両義性―生活に支えられた批判的思考力の育成を手がかりに2014

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 8 Pages: 40-45

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 障害当事者へのまなざしの必要性2014

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 46-50

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 集団の抱える『弱さ』への挑戦とその課題-柏木修『マイノリティーの権利が守られる学年に!』実践を読みひらく2014

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 714 Pages: 26-29

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 『個別指導教室(仮称)』の設置構想と生活指導研究・実践の課題2014

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 717 Pages: 52-55

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害と通常学級教育2013

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 19 Pages: 37-52

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学級・通常学級の発達障害児と生活づくり2013

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 704 Pages: 38-45

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科教育におけるインクルージョンの観点の導入―コミュニケーション教育の具体化を通して2013

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 74 Pages: 46-53

    • NAID

      110009664909

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クィアの観点から考える国語教育の課題と可能性2013

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      論叢クィア

      Volume: 6 Pages: 25-36

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間関係を育む学級経営と国語科授業づくり2013

    • Author(s)
      稲田八穂
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第1部

      Volume: 62 Pages: 109-116

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育におけるフォイザー(Georg Feuser)の教授学理論2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] アクション・リサーチによるインクルーシブ授業の創造2015

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科書とジェンダー/セクシュアリティ2014

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活と学習の共同化とインクルーシブ教育2014

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Organizer
      関西教育学会
    • Place of Presentation
      滋賀大学(滋賀県大津市)
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援教育の視点を取り入れた通常学級の授業づくり2014

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県山口市)
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブな国語科教育の成立条件―目標論を中心に2014

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ授業の創造と『参加』の位置2014

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ授業の成立と構造を考える2014

    • Author(s)
      今井理恵
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおけるインクルーシブ教授学の理論的展開2014

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教材論から考える国語教育の「救い」と「抑圧」―両義性に着目して2013

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第125回広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ授業の成立要件2013

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児の理解と支援

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第19回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学(札幌市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児の学習参加を視点としたカリキュラム開発の枠組み

    • Author(s)
      今井理恵
    • Organizer
      大阪市立大学教育学会第三回大会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常の学級における発達障害児支援の原理と教育方法論

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第19回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学(札幌市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] アクション・リサーチでつくるインクルーシブ授業2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブ授業をつくる2015

    • Author(s)
      湯浅恭正ほか10名
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 生活指導と学級集団づくり 中学校-シリーズ教師のしごと 32015

    • Author(s)
      福田敦志
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      高文研
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 教科教育のフロンティア2015

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援児の心理学2015

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の授業づくりキーワード2014

    • Author(s)
      湯浅恭正・新井英靖・吉田茂孝
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育と国語教育をつなぐ ことばの授業づくりハンドブック2014

    • Author(s)
      原田大介・新井英靖・永田麻詠・湯浅恭正・落合俊郎・小林徹・高井和美・古山勝・山下恵子・稲田八穂・三寺美穂・藤井明日香・平賀健太郎・高橋浩平・高野美由紀・伊藤伸二・菅野和恵・中野聡子・難波博孝・氏間和仁
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] かもがわ出版2014

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Total Pages
      49
    • Publisher
      障害児保育は「子ども理解」の場づくり
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 新初等教育原理2014

    • Author(s)
      福田敦志
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代の生活指導2014

    • Author(s)
      福田敦志
    • Total Pages
      36
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育の子ども理解と授業づくり2013

    • Author(s)
      湯浅恭正・吉田茂孝・新井英靖
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 新教師論2013

    • Author(s)
      湯浅恭正・福田敦志
    • Total Pages
      39
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法42 教師の専門的力量と教育実践の課題2013

    • Author(s)
      原田大介・新井英靖
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] PISA後の教育をどうとらえるか―ドイツをとおしてみる―2013

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      八千代出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-21   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi