Project/Area Number |
25285246
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
TANAKA Norio 岡山大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00171786)
MIURA Kazunao 愛媛大学, 教育学部, 教授 (40239174)
IKUTA Shinji 鳴門教育大学, 学校教育学部, 准教授 (00320010)
TERADA Mamoru 京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00381020)
NAKANISI Makoto 愛媛大学, 教育学部, 教授 (10263881)
YAMAMOTO Etuko 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20220452)
INADA Yaho 筑紫女学園大学, 社会福祉学部, 教授 (20612518)
SUNAGAWA Seiji 愛知教育大学, 教育学部, 助教 (20647052)
MIYAMOTO Kouji 岡山大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30583207)
SUMIDA Masaru 大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40278594)
TOMIYASU Shingo 島根大学, 教育学部, 准教授 (40534300)
UEDA Yuji 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50213369)
MORITA Yoiti 三重大学, 教育学部, 准教授 (60325305)
BANDO Tomoko 山口大学, 教育学部, 准教授 (60634764)
SAKURAMOTO Akemi 神戸親和女子大学, 文学部, 教授 (70319846)
KAWANO Junko 熊本大学, 教育学部, 教授 (80380989)
YAMAMOTO Takaharu 広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90210533)
WAKAGI Tuneka 福岡教育大学, 教育学部, 教授 (90454579)
TUJIMURA Keizo 大阪成蹊大学, 教育学部, 准教授 (90712505)
|
Project Period (FY) |
2013-04-01 – 2016-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2015)
|
Budget Amount *help |
¥18,330,000 (Direct Cost: ¥14,100,000、Indirect Cost: ¥4,230,000)
Fiscal Year 2015: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2014: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2013: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
|
Keywords | 言語コミュニケーション / 文学作品教材 / 説明的文章教材 / 教科間連携 / 教師アンケート / 実験授業 / 国語科の独自性 / 科学報告文体 / 科学読み物文体 / 論理的整合性 / コミュニケーション / 文学の読みにおけるコミュニケーション / 説明的文章の読みにおけるコミュニケーション / 読書におけるコミュニケーション / 幼小連携 / 対教師アンケート / 文学作品の読みにおけるコミュニケーション / メディア・コミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
Through the elucidation of the development of language communication skills, for cooperation with subjects other than the uniqueness and language arts for each of the various areas of language education, and elaboration so that it can be a real draft proposals. In the literature area, we aim to clarify the low-down of reading that is versatile with Vygotsky space, and found the characteristics of the language arts own area. In the explanatory text area, scientific reading material (language teaching materials) and the scientific report prepared two types of sentence (Nature report sentence of science), about the similarities and differences, of the faculty questionnaire, of junior high school students read the the difference, investigate the awareness of when you read, do the experiment lesson, it was possible to obtain a constant of the proposed findings. In the region that listening, speaking, was conducted a survey on awareness of the productivity of the discussion by the group.
|