• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of story-centered curriculum in e-learning

Research Project

Project/Area Number 25330409
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Takeoka Atsue  高知大学, 大学教育創造センター, 助教 (30553458)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsストーリー中心型カリキュラム / eラーニング / 授業デザイン / 学習者支援 / インストラクショナルデザイン / ストーリー型教材 / SCC / GBS / 共感 / ストーリー型学習 / 学習への共感 / インフォーマル学習支援
Outline of Final Research Achievements

Story-centered curriculum (SCC) in e-learning provide simulated experience to learners by reality setting, and also have an effect of staying in learning to learner. On the other hand, when learners have less empathy toward the context of the story, SCC does not produce an intended effect. The aim of this study is to clarify the factors that increase the empathy toward the story, through studies of various aspects of learning of the SCC.
Firstly, I studied the learners' assessment of the SCC. Secondly, I investigated informal speech related to the SCC. Thirdly, I conducted interviews on the learners of the SCC. As a result, I found that not only the context of the SCC but also the learning styles affect the learners' empathy toward the context of the story.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2015 2014 2013

All Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Presentation] ストーリー中心型カリキュラムにおける文脈活用の実態2015

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] ストーリー中心型カリキュラム「オリジナルSCC企画書」チェックリスト使用の効果2015

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      教育システム情報学会 第40回全国大会
    • Place of Presentation
      徳島大学
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] “学習者個人に係わる要因”分析によるストーリー中心型カリキュラム(SCC)アドオンの方向性の再検討2014

    • Author(s)
      竹岡 篤永、根本 淳子、高橋 暁子、鈴木 克明
    • Organizer
      教育システム情報学会 第39回全国大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ストーリー中心型カリキュラム「オリジナルSCC企画書」提出課題の分析に基づく作成支援ポイントの整理2014

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      日本教育工学会研究会14-1
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ストーリー文脈と自分の現実・体験とを結びつけるアドオンの試行2013

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      2013年度 教育システム情報学会 全国大会(第38回)
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ストーリー中心型カリキュラム「オリジナルSCC設計書」の分析と設計書作成支援チェックリストの試作2013

    • Author(s)
      竹岡篤永
    • Organizer
      第29回全国大会[平成25年(2013年)度]
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] ストーリー中心型カリキュラムの理論と実践2013

    • Author(s)
      鈴木克明、根本淳子、竹岡篤永、高橋暁子、柴田喜幸
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi