• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical study on the acquisition of scientific vocabulary for enhancing communication activity in the Science of middle school

Research Project

Project/Area Number 25350192
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

OHYAMA Toshio  福井大学, 教育地域科学部, 教授 (20194318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ASAHRA Masahiro  福井大学, 教育地域科学部, 教授 (70304201)
MATSUTOMO Kazuo  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (90324136)
YAMATO Makiko  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (60555879)
MIYOSHI Masaya  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (50557353)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords中学校理科 / 科学的語彙 / カードゲーム / 火成岩カード / 堆積岩カード / 動物カード / 言語活動 / 理科学習
Outline of Final Research Achievements

As a new approach to enhance the utilization of vocabulary and scientific thinking for middle school students, we developed a card game and gave a trial practice in science classes.
A prototype card game we first developed was “Igneous Rocks Cards”, containing geological information and some images. A trial practice was performed in a public middle school and recognized learning effect about geological terms. The performance of the students suggested that the card game was a potential tool for active learning. We improved the contents of cards then produced new games ,“Sedimentary Rocks” and “Animals (Vertebrata & Invertebrata)”. These card games were practically implemented by science teachers for expecting critical assessment.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 8 results) Presentation (9 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 地域地質素材を活用した初等教育教材の開発:福井県の石ころ観察2016

    • Author(s)
      三好雅也、藤井純子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 17-24

    • NAID

      120005741625

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 福井県におけるコア・サイエンス・ティーチャーを中心とした理科教育支援に関する質問紙調査とその一考察2016

    • Author(s)
      月僧 秀弥 , 細江 悦雄 , 西沢 徹 , 中田 隆二 , 三崎 光昭 , 淺原 雅浩
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 37-46

    • NAID

      120005741627

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 扇状地形成実験の教材開発と授業実践2016

    • Author(s)
      小林 暉、奥屋倫太朗、乾 竜次、三好雅也
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 105-111

    • NAID

      120005741634

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] マイクロスケール実験によるプラスチックの区別 : 高校化学および中学校理科の教材開発と実践およびその評価2016

    • Author(s)
      奥屋 倫太朗 , 青山 絹代 , 中田 隆二 , 淺原 雅浩
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 113-120

    • NAID

      120005741635

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教員養成における国語科教科専門科目の役割と意義について-「小学校基礎国語」の実際とその効果-2016

    • Author(s)
      澤﨑久和、高山善行、松友一雄
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 31-38

    • NAID

      120005764215

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『開放制』原則下の実践的教師教育プログラムの運営に関する研究(2)―実習指導体制と実習生の意識に着目してー2016

    • Author(s)
      岩田康之、大和真希子、山口晶子、早坂めぐみ
    • Journal Title

      教員養成カリキュラム開発研究センター研究年報

      Volume: 15 Pages: 31-42

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校高学年児童の読解力を育成するための教師の「見とり」と インターベンションに関する研究2016

    • Author(s)
      大和真希子、松友一雄
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 1-9

    • NAID

      120005764213

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教員の養成における地域の理科教育関連施設を活用した体験的カリキュラムの実践2016

    • Author(s)
      西沢徹、淺原雅浩、青山絹代、林雅恵、大山利夫
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 19-30

    • NAID

      120005764214

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 恐竜化石を用いた教育実践2016

    • Author(s)
      藤井純子、山本博文、三好雅也
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 97-102

    • NAID

      120005764222

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域と連携した小学校理科の啓発支援~わくわく理科ランドの実践を通じて~2016

    • Author(s)
      淺原雅浩、月僧秀弥、本谷匠、甲斐和浩、西沢徹
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 103-109

    • NAID

      120005764223

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科授業における教師の「見取り」とインターベンション: 効果的なインターベンションを生み出す即時的評価2015

    • Author(s)
      松友一雄
    • Journal Title

      国語教育研究(広島大学教育学部国語教育会)

      Volume: 56 Pages: 86-95

    • NAID

      120005733301

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語活動を活性化する教師のインターベンションを支える『見取り』に関する研究2014

    • Author(s)
      松友一雄、大和真希子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 49-57

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学的語彙の習得を促進する理科的学習語彙検定の開発とその実践2014

    • Author(s)
      淺原雅浩、松友一雄、大山利夫、大和真希子、三好雅也
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 2013 Pages: 1-11

    • NAID

      110009785524

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における教師のインターベンションを支える「見とり」に関する研究2015

    • Author(s)
      大和真希子、松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 「開放制」原則下の実践的教師教育プログラムの運営に関する研究(2)2015

    • Author(s)
      岩田康之、大和真希子、早坂めぐみ
    • Organizer
      日本教育学会第74回研究大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における再生可能エネルギーの教材化と実践2015

    • Author(s)
      宇野秀夫、米澤晋、淺原雅浩
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児科学プログラム「浮き沈み」の実践とその評価の試み2015

    • Author(s)
      月僧秀弥、稲垣祐介、早武真理子、伊佐公男、淺原雅浩、葛生伸
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるジオパーク火山教室:流れる溶岩の観察2015

    • Author(s)
      三好雅也、畑中健徳、吉川博輔、小林暉、藤井純子
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2015年大会
    • Place of Presentation
      幕張メッセ
    • Year and Date
      2015-05-24
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域質素材を活用した理科教育-福井県の海浜砂と川砂を用いた地学教育実践-2014

    • Author(s)
      三好雅也
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Place of Presentation
      福井・仁愛大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の言語活動を支える教師のインターベンションに関する研究2014

    • Author(s)
      大和真希子、松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会第24回研究大会
    • Place of Presentation
      東京・玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-27 – 2014-09-28
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科と協働した言語力育成プロジェクト-「理科✕国語」語彙集の改訂とその活用2014

    • Author(s)
      淺原雅浩, 松友一雄, 大山利夫, 三好雅也, 大和真希子
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛・愛媛大学
    • Year and Date
      2014-08-02 – 2014-08-03
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 理科的学習語彙の学習機会に関する新展開-親子で理科が好きになる語彙検定に挑戦2013

    • Author(s)
      淺原雅浩、大山利夫、大和真希子、三好雅也、松友一雄
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      札幌市・北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 理科の言葉

    • URL

      http://rikanokotoba.net/

    • Related Report
      2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi