• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the Rhetoric to Develop the Abilities of Scientific Thinking and Representations in Science Class

Research Project

Project/Area Number 25350208
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Yamanashi (2014-2015)
Saga University (2013)

Principal Investigator

SATO Hiroyuki  山梨大学, 総合研究部, 准教授 (30452832)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ONOSE Rinnya  国士舘大学, 文学部, 教授 (00609761)
Research Collaborator TANAKA Chieko  佐賀県東部教育事務所, 指導主事
TOYODA Mitsuno  東京都立白鴎高等学校, 附属中学校, 教諭
MURASAWA Chiharu  横須賀市立豊島小学校, 教諭
MATSUO Kenichi  横浜市立瀬谷さくら小学校, 教諭
HIRAKATA Akihiro  唐津市立浜玉中学校, 教諭
HIGUCHI Asami  横浜市立瀬谷さくら小学校, 教諭
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords比喩的表現 / 科学的な思考・表現 / 類推的思考 / モデル構築 / 理科学習
Outline of Final Research Achievements

In this study, based on understanding the rhetoric represented by learner in science class, we tried to explore the role of learners' rhetoric in scientific thinking and science learning process. As a result of this study, the following things became clear.
1)Even if learners are in elementary school, they can consider the contents of their metaphor and analogy. So it is possible for learners to build model of their own understanding with scientific conception. And not all, but learners can understand their basis of model building.
2)By compare their own model and others models, or by consider the conditions on the setting of model, learners notice that they need to revise their scientific conception .

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] モデル作成と更新にみる子どもの物質概念の萌芽に関する考察2016

    • Author(s)
      松尾健一・樋口麻美・佐藤 寛之
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30(4) Pages: 15-18

    • NAID

      130006655875

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 自己調整学習を志向した物理基礎における授業開発の試み:合成抵抗概念の構築過程を事例として2016

    • Author(s)
      豊田光乃・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 39(3)

    • NAID

      130007790812

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 微小生物に対する小学校教員志望の認識状態分析:小学校理科教書に掲載されている微小生物の体長を中心にして2016

    • Author(s)
      佐藤寛之・松森靖夫・森田浩一
    • Journal Title

      生物教育

      Volume: 57(1)

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 理科学習での情報を結合するための比喩的表現に関する考察:小学校理科「もののとけ方」での子どもの理解2014

    • Author(s)
      佐藤寛之・小野瀬倫也・村澤千晴
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 30 Pages: 7-16

    • NAID

      110009808708

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活科における子どもの気付きの表現と理解の関係に関する考察2014

    • Author(s)
      松尾健一・佐藤寛之・森本信也
    • Journal Title

      佐賀大学教育実践研究

      Volume: 30 Pages: 27-36

    • NAID

      110009808696

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが受容すべき情報の質の検討を理科学習で促すための理論と実践:子ども自身による学習の進捗状況の把握と調整に向けて2013

    • Author(s)
      佐藤寛之・田中千恵子・平方章弘
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 62 Pages: 622-625

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] モデル作成と更新にみる子どもの物質概念の萌芽に関する考察2016

    • Author(s)
      松尾健一・樋口麻美・佐藤 寛之
    • Organizer
      平成27年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県甲府市)
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの電気概念形成を促進させる比喩的表現に関する考察2015

    • Author(s)
      佐藤寛之・松尾健一・荒木麻衣佳
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの電流概念の拡大・修正を志向した授業デザインの検討:「合成抵抗」の認識調査を基にして2014

    • Author(s)
      豊田光乃・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] モデル作成と昂進による子どもの電流概念の形成過程に関する考察2014

    • Author(s)
      松尾健一・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] エネルギー概念の習得を促す教授スキームの精緻化:高等学校物理基礎におけるICT利活用の導入計画2014

    • Author(s)
      豊田光乃・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ICT利活用による情報の共有化と科学概念保持に関する考察(1)2014

    • Author(s)
      廣上倫介・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ICT利活用による情報の共有化と科学概念保持に関する考察(2)2014

    • Author(s)
      佐藤寛之・小野瀬倫也・廣上倫介
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] モデル構築の場面での受容すべき情報の質の検討に関する研究:中学校理科「水の電気分解」におけるICT機器を活用したモデル構築場面から

    • Author(s)
      佐藤寛之・小野瀬倫也・森本信也
    • Organizer
      平成25年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものモデル構築場面での方略実行結果のモニタリング:小学校理科「もののとけ方」における情報を結合するための比喩的表現から

    • Author(s)
      佐藤寛之・小野瀬倫也・村澤千晴
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの考えの明確化を志向した理科授業:ICTの利活用を通して

    • Author(s)
      村澤千晴・小野瀬倫也・佐藤寛之・千野健一
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理科学習における子どもの自己調整学習の具現化

    • Author(s)
      豊田光乃・小野瀬倫也・佐藤寛之
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi