• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Early technology education to develop a proactive thinking by the three-stage learning growth process of experience, analysis and expression

Research Project

Project/Area Number 25350217
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo National College of Technology

Principal Investigator

Kosaka Toshifumi  東京工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (60153524)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KIMURA Tomohiko  東京工業高等専門学校, 電気工学科, 准教授 (00446238)
SHIROISHI Hidenobu  東京工業高等専門学校, 物質工学科, 准教授 (30413751)
ICHINOHE Takahisa  東京工業高等専門学校, 電子工学科, 准教授 (40290720)
NISHIMURA Makoto  東京工業高等専門学校, 情報工学科, 助教 (80259829)
OOTSUKA Tomohiko  東京工業高等専門学校, 電子工学科, 教授 (80262278)
SHIMIZU Akihiro  東京工業高等専門学校, 機械工学科, 准教授 (90149914)
NIKKUNI Hiroyuki  東京工業高等専門学校, 電気工学科, 准教授 (90547829)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords早期技術者教育 / 主体的学び / 自分で考える体験 / 学習モチベーションの向上
Outline of Final Research Achievements

In higher vocational school called Kosen, we are providing an early technology education.For admission new student whose interest and experience is reduced to the technology, we are arranging a professional common education for engineers with common knowledge and skills.The experimental training themes that were adapted to the students' interest and experience were developed in each department.Through the draw the interest experience, pull out the notice, to analyze the background, and to express in words, we have developed the education system to promote the fixing the knowledge.Checking the questionnaire the state of student learning, We fed back the result to the education system.

Report

(4 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 専門導入基礎教育における主体的な学びの涵養2016

    • Author(s)
      一戸隆久,清水昭博,新國広幸,西村 亮,城石英伸,大塚友彦,小坂敏文
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 未定

    • NAID

      130005254397

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 専門基礎実験における学生の主体的な学びの実践例2016

    • Author(s)
      一戸 隆久、大塚 友彦、加藤 格、新田 武父
    • Journal Title

      東京工業高等専門学校研究報告書

      Volume: 47 Pages: 40-43

    • NAID

      130007502225

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 体験・分析・表現の3段学習成長プロセスによる主体的思考力を涵養する早期技術者教育2014

    • Author(s)
      小坂敏文,大塚友彦,清水昭博,木村知彦,新國広幸,一戸隆久,西村亮,城石英伸,藤野宏,羽鳥広範,永吉真知子,雜賀章浩,新田武父
    • Journal Title

      東京工業高等専門学校研究報告書

      Volume: 45(2) Pages: 109-112

    • NAID

      130007502191

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 専門基礎実験における主体的思考力を育む取り組み2015

    • Author(s)
      一戸隆久、大塚友彦、加藤格、新田武父
    • Organizer
      第76回応用物理学会秋季学術講演会講演予稿集
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場、愛知県名古屋市
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門導入基礎教育の機械工学分野の四輪車模型到達距離コンテストにおける体験・分析・表現の3段階学習プロセスの適用2015

    • Author(s)
      清水 昭博,小坂 敏文,角田 陽,鈴木 塔二,藤野 浩,中村 源一郎
    • Organizer
      平成27年度工学教育講演会講演論文集
    • Place of Presentation
      九州大学,福岡市
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的思考力を涵養する早期技術者教育のための教材開発(2)2014

    • Author(s)
      城石英伸,伊藤篤子,中野雅之,雜賀章浩,小坂敏文,髙橋三男,小林靖和,石井宏幸
    • Organizer
      電気化学会秋季大会
    • Place of Presentation
      北海道大学高等教育推進機構(札幌市北区)
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 専門導入基礎教育における主体的思考力の涵養-体験・分析・表現の3段階学修プロセスを用いて-2014

    • Author(s)
      一戸隆久、小坂敏文、清水昭博、新國広幸、西村亮、城石英伸
    • Organizer
      日本工学教育協会第62回年次大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-08-30
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「ものづくり基礎工学」への表現する過程の導入-情報工学 分野におけるまとめ-2014

    • Author(s)
      西村 亮,小坂 敏文
    • Organizer
      日本工学教育協会第62回年次大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 専門導入基礎教育における主体的思考力の育成 ‐東京高専電子工学分野‐2014

    • Author(s)
      一戸隆久、大塚友彦、加藤格、新田武父
    • Organizer
      全国高専教育フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢大学(金沢市)
    • Year and Date
      2014-08-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 低学年学生実験への電子工作実習の導入2014

    • Author(s)
      新國広幸,佐川正人,松井義弘,羽鳥広範,松岡敏,小坂敏文,木村知彦
    • Organizer
      全国高専教育フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢大学(金沢市)
    • Year and Date
      2014-08-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 専門導入基礎教育におけるスケッチ,テクニカルイラストレーション,立体模型製作の一連のものづくり体験の試み~「今日のテーマのまとめ」を通じた分析能力の養成~2014

    • Author(s)
      清水昭博, 角田陽, 林丈晴, 藤野宏, 鈴木塔二, 降矢司, 中村源一郎, 大森茂俊
    • Organizer
      全国高専教育フォーラム
    • Place of Presentation
      金沢大学(金沢市)
    • Year and Date
      2014-08-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi