• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effectiveness of cooperative social participation and formative evaluation model in education for sustainable development

Research Project

Project/Area Number 25350226
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

TANAKA Kuniaki  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20227135)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若菜 博  札幌国際大学, 人文学部, 教授 (90142778)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords持続可能な開発のための教育 / 環境教育 / ESD / 持続可能な開発 / 持続可能な未来のための教育 / 協同的社会参加 / 国際ラムサール条約 / 形成的評価 / 市民科学 / 渡島大沼 / 富栄養化 / 地域環境問題 / ワイズユース / ラムサール条約 / 環境改善活動 / 環境問題 / 水質観測 / 水質汚濁
Outline of Final Research Achievements

Effectiveness of the ESD model approaching cooperative social participation and formative evaluation in solving a local environment and sustainable problem has been examined in this research. According to this ESD model, the annual proposals were reported to the local government by high school students, and environmental researches to conserve wetland and lake water were carried out by the local university students in Onuma Quasi National Park. Effected by the formative evaluation model as in a registered wetland under Lamsar Convention, the local government stimulated the local community to form a "Lamsar Committee" which is responsible for preserving the local nature and its wise use. Moreover, this model succeeded in finding a set of indexes to solve environment and sustainable problems in other two areas. This research proposes a new mild and flexible approach for solving a local environmental problem and for preserving the local nature.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2017 2016 2015 2013 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 論説「里海と魚つき林」2013

    • Author(s)
      若菜博
    • Journal Title

      日本水産学会誌

      Volume: 79-6 Pages: 1034-1036

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 北海道森町の駒の湯温泉跡におけるアメリカザリガニ駆除の試み2017

    • Author(s)
      上條貴史・田中邦明
    • Organizer
      2016年度日本環境教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌サテライト
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 里山・里海・伝統知と持続可能な未来のための防災教育2016

    • Author(s)
      若菜博
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 流域に目を向ける漁師たち─内陸森林と魚附林2016

    • Author(s)
      若菜博
    • Organizer
      水資源・環境学会2016年度研大会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ESDにおけるエンパワーメント評価モデルの提案2015

    • Author(s)
      田中 邦明
    • Organizer
      日本環境教育学会 第26回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学 滝子キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓保護林と地域防災とESD(持続可能な“未来”のための教育)2015

    • Author(s)
      若菜 博
    • Organizer
      北海道教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ラムサール条約登録後の北海道渡島大沼の環境改善モデル(その1) 富栄養化した小沼と自然湖沼である蓴菜沼の水質環境の比較研究2015

    • Author(s)
      田中邦明・佐々木琢磨・小松裕太・神田汐里
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌駅前サテライト
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 渡島大沼における生態系復元とリン資源循環利用の展望 -持続可能な環境と社会の構築をめざして-

    • Author(s)
      田中 邦明・川岸奈央・大久保貴幸
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会
    • Place of Presentation
      北海道大学教育学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 里海(さとうみ)と魚つき林(うおつきりん)と地域防災教育

    • Author(s)
      若菜博
    • Organizer
      北海道教育学会第58回研究発表大会
    • Place of Presentation
      北海道文教大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 基調講演「環境教育とESD 大沼の水環境への取組を通じて」

    • Author(s)
      田中邦明
    • Organizer
      EPO北海道、平成25年度 ESD学び合いフォーラム
    • Place of Presentation
      北海道大学学術交流会館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 環境報告書2015年、p21

    • URL

      http://www.hokkyodai.ac.jp/files/00000000/00000055/20160920134720.pdf

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 環境報告書2014年、p21

    • URL

      http://www.hokkyodai.ac.jp/files/00000000/00000055/20150925130913.pdf

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 環境報告書2013年、p20

    • URL

      http://www.hokkyodai.ac.jp/files/00000000/00000055/kankyohoukokusyo2013.pdf

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] 北海道教育大学 2014年度環境報告書 p21 環境教育活動の取組 渡島大沼青年環境サミット2014

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/files/00000000/00000055/20150925130913.pdf

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi