• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A case study on students inquiry at high school science that support to acquire science literacy

Research Project

Project/Area Number 25350233
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

HITOMI Hisaki  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (10218729)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords高校理科 / 課題研究 / 探究 / 科学教育 / 高等学校 / 理科
Outline of Final Research Achievements

In this research, modular teaching materials were evaluated that support to acquire science literacy. A case study was conducted that include the development of modular teaching materials and the evaluation items for the practice. Two kinds of chemistry modular teaching materials for high school students were developed. The contents were (1) check of water quality and (2) utilization of vitamin C. Those materials showed the relationship between chemistry and our daily lives. The modular teaching materials contributed to students’ understanding of chemical learning contents. Then the outline and the characteristics of the engineering design were analyzed. The engineering design has been introducing to science teaching in U. S. Student inquiry is just scientific inquiry, so that it is the key that the learners themselves continue to pursue the problem. Story-setting situation situating in engineering design seems to be an indication to teaching method of student inquiry.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2016 2015 2014 Other

All Journal Article (8 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 理科における「ものづくり」の意義と課題2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会)

      Volume: 65(11) Pages: 9-12

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科学習へのロールプレイの導入とその教育的効果2015

    • Author(s)
      鈴木由美子,人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究会研究報告

      Volume: 29(7) Pages: 17-20

    • NAID

      130006655733

    • Related Report
      2015 Research-status Report 2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科学習へのロールプレイの導入とその教育的効果(2)2015

    • Author(s)
      鈴木由美子,人見久城
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究会研究報告

      Volume: 30(3) Pages: 101-104

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(理科)2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      中等教育資料(文部科学省教育課程課)

      Volume: 951 Pages: 10-15

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校の再編はなぜ必要か2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Journal Title

      下野教育(栃木県連合教育会)

      Volume: 748 Pages: 4-9

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校理科における思考力・表現力を高める指導法の研究―第2学年「化学変化と原子・分子」での授業実践を通して―2014

    • Author(s)
      人見久城,福地達也
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 37 Pages: 125-132

    • NAID

      110009815074

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 化学と日常生活との結びつきを伝える高等学校化学モジュール教材の実践(2)2014

    • Author(s)
      人見久城,小林千鶴
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部紀要 第2部

      Volume: 64 Pages: 1-14

    • NAID

      110009786488

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童・生徒の自然体験と理科に対する意識に関する研究2014

    • Author(s)
      人見久城,尾形祐美
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 28(5) Pages: 1-6

    • NAID

      130006655692

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 科学・技術にかかわる教育の連携・協働-科学教育とテクノロジー,エンジニアリングの関係-2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会,年会論文集
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ・オレゴン州科学スタンダードで例示されたエンジニアリング・デザインを連携させた科学の学習事例の特徴2016

    • Author(s)
      人見 久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会,年会論文集
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカの科学教育におけるエンジニアリング・デザインの特徴―NGSSとオレゴン州科学スタンダードを事例として―2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第54回関東支部大会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 全米学力調査における「技術とエンジニアリング」の評価の枠組み2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 企業において求められるコンピテンシーとは(2)-国内組織系建築設計事務所におけるインタビュー調査の結果-2015

    • Author(s)
      大貫麻美,鈴木 誠,人見久城
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンス基盤型の理科授業を考える2015

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の成長過程と校内授業研究-ALACTモデルの展開を中心に-2015

    • Author(s)
      佐々木功一,人見久城
    • Organizer
      日本教師学学会第16回年次大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 理科におけるものづくりに対する児童・生徒の意識2014

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第53回関東支部大会
    • Place of Presentation
      群馬大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカのFOSSプラグラムにおける単元構成の改編

    • Author(s)
      人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における思考力・表現力を高めるための指導―第2学年「化学変化と原子・分子」を事例として―

    • Author(s)
      福地達也,人見久城
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会研究発表要旨集
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi