• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Educational Materials for an Introduction to Stem Cell Research

Research Project

Project/Area Number 25350245
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka University (2016)
Kyoto University (2013-2015)

Principal Investigator

Mizumachi Eri  大阪大学, COデザインセンター, 特任助教(常勤) (30534424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋谷 直矩  山口大学, 国際総合科学部, 助教 (10589998)
加納 圭  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30555636)
川上 雅弘  奈良先端科学技術大学院大学, その他部局等, 特任准教授 (30569231)
森 幹彦  京都大学, 学術情報メディアセンター, 助教 (70362423)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords科学コミュニケーション / 教育プログラム開発 / 幹細胞教育
Outline of Final Research Achievements

Stem cell research is the subject of much discussion and interest across the world. Some researchers argue that stem cell biology should be taught in high schools. However, stem cell biology is not enough taught in Japanese schools.
In response, we are developing educational materials available to high school biology classes. These materials are designed to help teachers teach not only “Embryology” and “Cells”, but also ELSI (ethical, legal, and social issues) on regeneration medicine. We have tried these educational materials in a few high schools and in outreach activities, with feedback directing improvement.

Report

(5 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 高校生を対象とした研究体験で獲得される科学的知識とその限界-PISAの評価枠組みを活用した分析-2017

    • Author(s)
      加納圭、一方井祐子、水町衣里
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130005775713

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] パブリックエンゲージメント参加者層の多様性評価手法の探索 : 「科学・技術への関与度」と「政策への関与度」の観点から2015

    • Author(s)
      後藤 崇志、工藤 充、加納 圭
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 17 Pages: 3-19

    • NAID

      120005625314

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 何者として、何を話すか : 対話型ワークショップにおける発話者アイデンティティの取り扱い2014

    • Author(s)
      秋谷 直矩、高梨 克也、水町 衣里、工藤 充、加納 圭
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 15 Pages: 107-122

    • NAID

      120005446660

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 科学・技術イベント参加者層評価 に豪州発セグメンテーション手法を用いることの有効性2014

    • Author(s)
      後藤 崇志、水町 衣里、工藤 充、加納 圭
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 15 Pages: 17-35

    • NAID

      120005446657

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パブリックコメント・ワークショップの試行 : 「宇宙基本計画(案)」をテーマとしたワークショップの事例報告2014

    • Author(s)
      水町 衣里、加納 圭、伊藤 真之、源 利文、中山 晶絵、蛯名 邦禎、秋谷 直矩
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 15 Pages: 123-136

    • NAID

      120005446658

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知識の状態を提示すること:再生医療にかんするグループインタビューにおける参与構造の分析2013

    • Author(s)
      秋谷直矩、水町衣里、高梨克也、加納圭
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 13 Pages: 17-30

    • NAID

      120005293282

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サイエンスカフェ参加者のセグメンテーションとターゲティング : 「科学・技術への関与」という観点から2013

    • Author(s)
      加納圭、水町衣里、岩崎琢哉、磯部洋明、川人よし恵、前波晴彦
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 13 Pages: 3-16

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高校生や大学生に幹細胞研究の理解を促し議論する教育プログラムの開発2017

    • Author(s)
      川上雅弘、水町衣里、加納圭、和田濱裕之、遠山真理
    • Organizer
      第16回 日本再生医療学会総会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] ボードゲーム風幹細胞教育教材『幹細胞研究やってみよう!』の開発2016

    • Author(s)
      水町衣里、川上雅弘、加納圭、和田濱裕之、遠山真理
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 水族館における『くらべる』課題の実践:カガクノミカタの基盤的スキル2016

    • Author(s)
      塩瀬隆之、水町衣里、土井祐磨、竹内慎一、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学の考え方に注目したアクティブラーニング~NHK Eテレ『考えるカラス』連動ワークショップを例に~2016

    • Author(s)
      加納圭、水町衣里、塩瀬隆之、ヘイチクパヴェル、岡本雅子、佐々木孝暢、西田賢仁、竹内慎一
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Science Active Learning: Using a Japanese educational TV Program, "Think like a Crow: The Scientific Method2016

    • Author(s)
      Kano K, Mizumachi E, Shiose T, Hecjick P, Okamoto M, Sasaki T, Nishida M, Takeuchi S
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education(EASE2016TOKYO)
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Educational Material for an Introduction to Stem Cell Research2016

    • Author(s)
      Mizumachi E, Kawakami M, Kano K, Wadahama H, Toyama M
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education(EASE2016TOKYO)
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Practice of Comparison Issues in Aquarium: A Fundamental Skill of the Scientific Mindset2016

    • Author(s)
      Shiose T, Eri Mizumachi, Doi Y, Takeuchi S Kano K
    • Organizer
      2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education(EASE2016TOKYO)
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 政策形成プロセスへの市民参画―オリンピック・パラリンピック、ロボット、地方創生を例にー2015

    • Author(s)
      加納 圭
    • Organizer
      研究・技術計画学会第30回年次学術大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学 西早稲田キャンパス (東京都新宿区)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 若手科学者のための対話力トレーニングプログラムにおけるルーブリック開発プロセス2015

    • Author(s)
      秋谷 直矩、城 綾実、高梨 克也、水町 衣里、元木 環、森 幹彦、森村 吉貴、加納 圭
    • Organizer
      日本教育工学会 第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中学・高校理科教員の理科指導における社会との関連内容を扱う際の意識2015

    • Author(s)
      川上 雅弘、仲矢 史雄、片桐 昌直、水町 衣里、任田 康夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学 小白川キャンパス(山形県山形市)
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] STI政策へのパブリックエンゲージメント:「再生医療」と「夢ビジョン2020」を対象に2014

    • Author(s)
      吉澤 剛、加納 圭、工藤 充、菅 万希子、前波 晴彦、水町 衣里
    • Organizer
      研究・技術計画学会第29回年次学術大会
    • Place of Presentation
      立命館大学びわこ・くさつキャンパス
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 科学への低関与層も含めた幅広い人々の科学技術への関与 -科学技術イノベーション政策へのパブリックエンゲージメント-2014

    • Author(s)
      加納 圭、工藤 充、菅 万希子、前波 晴彦、水町 衣里、吉澤 剛
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2014-09-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Framework for Broad Public Engagement in Science, Technology and Innovation Policy (PESTI)2014

    • Author(s)
      Kei Kano, Naonori Akiya, Xiaojun Ding, Kuniyoshi Ebina, Takayuki Goto, Koichiro Hioki, Masayuki Itoh, Mitsuru Kudo, Haruhiko Maenami, Toshifumi Minamoto, Eri Mizumachi, Mikihiko Mori, Yoshitaka Morimura, Tamaki Motoki, Akie Nakayama, Makiko Suga, Katsuya Takanashi, Go Yoshizawa
    • Organizer
      13th International Public Communication of Science and Techonology Conference
    • Place of Presentation
      Pestana Hotel, Salvador, Brazil
    • Year and Date
      2014-05-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「科学の不確実性」を学ぶための事例の収集

    • Author(s)
      岡本雅子、ヘイチク パベル、水町衣里、元木環、秋谷直矩、塩瀬隆之、竹内慎一、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学共通教育校舎
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「科学のプロセス」を学ぶための事例の収集

    • Author(s)
      ヘイチク パベル、岡本雅子、水町衣里、元木環、秋谷直矩、塩瀬隆之、竹内慎一、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第37回年会
    • Place of Presentation
      三重大学共通教育校舎
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 実験教室「iCeMS/CiRAクラスルーム2015 in 茨城大学」を開催しました

    • URL

      http://www.icems.kyoto-u.ac.jp/j/rsch/scg/2015/11/17-cr7-rpt.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 幹細胞教育教材の開発

    • URL

      http://www.scg.icems.kyoto-u.ac.jp/research/post-1.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2014-07-25   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi